Slut med at stille p-skiven på Frederiksberg

Når du skal parkere på Frederiksberg, kan du ikke længere nøjes med at stille p-skiven. Det er blot en af de nye ændringer af parkeringsreglerne i Frederiksberg Kommune – beboerlicenserne bliver også hævet for mange bilejere.

Frederiksberg Kommune er klar med nye parkeringsregler, der bl.a. betyder, at det er slut med at nøjes med at stille p-skiven. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

Hvis man ikke skal parkere mere end to timer, har man hidtil kunne nøjes med at stille sin p-skive i Frederiksberg Kommune.

Men fremover skal man købe en billet i en automat eller hente den digitalt på sin smartphone, uanset hvor længe man lader bilen stå.

Det er en af de væsentligste ændringer i de nye parkeringsregler, som kommunalbestyrelsen på Frederiksberg ventes at vedtage i næste uge. Det vil dog fortsat være gratis at parkere de to første timer, men kravet om parkeringsbillet er nødvendigt for at få bugt med snyd, og det er ifølge Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K), derfor, at man indført den »digitale p-skive«.

»Vi vil gøre op med den snyd, som vi kan konstatere, der er, hvor man sætter p-skiven, og så kommer tilbage efter to timer og sætter p-skiven igen, fordi det lægger et pres på parkeringspladserne for borgerne på Frederiksberg,« siger borgmesteren og tilføjer:

»Øvelsen med den digitale p-skive er at finde flest muligt ledige parkeringspladser til vores egne borgere, og det er, fordi der stadig er københavnere, der kører på den anden side af kommunegrænsen og udnytter reglerne. Det vil den her digitale p-skive gøre op med.«

Der bliver en indkøringsfase på tre måneder, så bilisterne har tid til at vænne sig til det nye system, og man bliver i denne periode ikke pålagt en afgift første gang, det glipper med billetten. Derudover vil Frederiksberg Kommune opstille flere automater, så det bliver nemmere at få købt en billet.

Stigende beboerlicenser

Beboere på Frederiksberg skal også vænne sig til nye regler, og mange vil også skulle have flere penge op af lommen for at betale for de årlige beboerlicenser.

Indtil nu har en beboerlicens kostet 160 kroner årligt, men det vil fremover blive reguleret alt efter, hvor miljørigtig ens bil er. Kører man i delebil eller i en bil klassificeret fra »A+« til »A+++« så vil det fortsat koste 160 kr. årligt, for alle øvrige biler stiger den årlige beboerlicens til 290 kr. En el- eller hybridbil vil koste 0 kroner i årlig beboerlicens

»Det gør vi, for at kunne miljødifferentiere og holde niveauet nede for de biler, som er mest miljørigtige,« siger borgmester Simon Aggesen.

Herudover indføres der nogle fleksible beboerlicenser til borgere, der lejer og leaser biler i kortere perioder. Pendlerlicensen vil stige fra 420 kr. til 500 kr. Og dertil begrænses den tid trailere må være parkeret på offentlig vej fra 24 timer til 12 timer.

De nye parkeringsregler udspringer af de seneste budgetforhandlinger, og umiddelbart er der opbakning til parkeringsreglerne fra alle partier i kommunalbestyrelsen. De skal behandles af kommunalbestyrelsen i næste uge og ventes at træde i kraft 1. januar 2020.

Det fremgik tidligere af artiklen, at el- og hybridbiler vil koste 160 kroner i årlig afgift. Det var en fejl, der nu er rettet. El- og hybridbiler koster 0 kr. i årlig afgift. Vi beklager.