Nu skal oversvømmelser ikke længere lukke Lyngbyvej for bilister

Det skal være slut med enorme vandmasser på Lyngbyvej, er politikere i Københavns Kommune enige om.

1
Oversvømmelse på Lyngbyvej den 16. juni 2016. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Bilister i hovedstadsområdet skal sjældnere opleve, at oversvømmelser lukker Lyngbyvej for kørsel, og billeder af biler i vand til forruden skal være en saga blot.

Det besluttede politikerne i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg for nylig ved at vedtage en foreløbig løsning på problemet, som betyder, at HOFOR (Hovedstadsområdets Forsyningsselskab) får lov til at omdanne en tunnel, som i dag benyttes af fodgængere, til skybrudsbassin.

En smart løsning på et irriterende og tilbagevendende problem, mener Københavns teknik- og miljøborgmester.

»Vi er blevet helt vant til at se Lyngbyvej stå under vand ved skybrud, men det må simpelthen ikke blive en tilbagevendende begivenhed. Når vi nu kan nedbringe risikoen for oversvømmelser ved skybrud relativt nemt, synes jeg, vi skal gøre det,« siger borgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

Siden 2010 har Lyngbyvej været lukket syv gange på grund af oversvømmelser.

Artiklen fortsætter under billederne

Oversvømmelse på Lyngbyvej den 16. juni 2016. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen.

Oversvømmelse på Lyngbyvej den 16. juni 2016. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen.

Fodgængere skal benytte gangbro

Gangtunnelen, som efter planen skal oversvømmes i stedet for Lyngbyvej, går under Lyngbyvej ved Ryparken Station og bliver i dag brugt af op mod 1.000 fodgængere dagligt. Fodgængerne vil fremover skulle benytte den cykel- og gangbro, der ligger ved siden af tunnelen, og som også fører over vejen.

Efter planen vil projektet blive påbegyndt til sommer og stå klar i løbet af 2020. Derefter vil bilister opleve, at der skal falde rigtig meget vand, før Lyngbyvej lukker for kørsel. Gangtunnelen kan ifølge HOFOR rumme 700 kubikmeter vand og vil sammen med øget pumpekapacitet og intelligent styring af regnmasserne udgøre den løsning, der står klar i 2020.

I 2027 vil en mere omfattende skybrudsløsning være færdigetableret, den såkaldte Svanemøllen skybrudstunnel. Den bliver otte kilometer lang og vil minimere risikoen for oversvømmelse af Lyngbyvej som følge af skybrud yderligere.

»Vi ser frem til, at den endelige løsning på skybrudssikringen af strækningen er etableret og byder denne midlertidige løsning velkommen indtil da,« lyder det fra anlægs- og driftsdirektør i Vejdirektoratet Michael Kirkfeldt i pressemeddelelsen.