Nu får København en ny, stor busterminal i centrum af byen

Tæt på både toglinjer og den kommende metrolinje får København en ny, stor busterminal. »Det er dejligt, at det endelig bliver til noget,« siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

En ny busterminal i København skal erstatte den trængsel og de farlige situationer, der kan opstå, når passagerer stiger af og på fjernbusserne i Ingerslevsgade i dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged/Arkiv

Om to år vil de busser, der i stigende omfang i de seneste år har bragt passagerer på tværs af landet og til udlandet, kunne holde ind ved en helt ny busterminal i hjertet af København.

Det står klart, efter at et flertal i Folketinget har besluttet at bevilge 20 millioner kroner til etableringen af den i alt 80 millioner kroner dyre busterminal, der skal etableres ved Dybbølsbro Station.

Det glæder Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), fordi der gennem lang tid har været et stort trafikalt tryk på området omkring Ingerslevsgade ved DGI-byen, hvor mange af de såkaldte fjernbusser holder i dag, og det har skabt trængsel og farlige situationer i området.

»Vi kan ikke være de forhold bekendt, som fjernbusserne har i Ingerslevsgade. Det er ikke værdigt for borgerne på Vesterbro, der må springe for livet på cykelstien, når der er passager, der skal læsses af. Det er omvendt heller ikke ordentlige forhold for passagererne eller chaufførerne, at de er henvist til at holde ind langs en vej,« siger Frank Jensen om busteminalen, der har stået på kommunens ønskeliste i flere år, og tilføjer:

»Så jeg er rigtig glad for, at vi får de her kaotiske forhold erstattet af en supermoderne fjernbusterminal.«

GRAFIK

Københavns nye busterminal

Københavns Kommune vil opføre en ny busterminal til fjernbusser under Dybbølsbro langs jernbanen.
Den skal bl.a. have 15 busholdepladser, cykelparkering, kys og kør-parkering, terminalbygning med ventefaciliteter, toilet, og der skal være mulighed for kiosk.
Terminalen kan servicere cirka 195 busser, som kører til og fra København, på et hverdagsdøgn.

1,4 millioner passagerer

Terminalen kommer til at ligge ved Dybbølsbro Station tæt på både Hovedbanen og den nye metrolinje til Sydhavnen, der ventes at åbne i 2024.

Lige nu er der ganske vist usædvanligt dæmpet færdsel på de danske veje på grund af de anbefalinger og restriktioner fra myndighederne, som coronavirus har medført herhjemme. Men det ventes, at de 1,4 millioner passagerer, der ifølge en prognose fra Trafikstyrelsen normalt stiger af og på fjernbusserne ved enten DGI-byen, Valby Station eller Bernstorffsgade årligt, fremover bliver samlet og vil benytte den nye terminal, lyder det fra Københavns Kommune.

Ud over de 20 millioner kroner fra staten bidrager Københavns Kommune selv med 40 millioner kroner, og de resterende 20 millioner kroner kan findes, ved at busselskaberne betaler mere for at benytte den nye terminal.

Terminalen kan være med til at »holde gang i hjulene«

Det er Vejdirektoratet, der skal stå for etableringen af den nye terminal, og det er planen, at arbejdet begynder i midten i 2021, og at terminalen vil stå færdig i 2022. Dermed kan den også være med til at holde gang i økonomien, vurderer Københavns overborgmester.

»Det er dejligt, at det endelig bliver til noget, og timingen passer perfekt på et tidspunkt, hvor der i den grad er behov for projekter, der kan holde gang i hjulene,« siger Frank Jensen og uddyber, at det blot er et af mange igangværende kommunale projekter.

Ud over de projekter for cirka 3,5 milliarder kroner, som kommunen allerede havde planlagt for 2020, så har Københavns Kommune iværksat projekter for yderligere 350 millioner kroner i 2020 for at være med til at holde liv i økonomien i forlængelse af den krise, som coronavirussen har udløst herhjemme. Det blev muligt, efter at regeringen besluttede at fjerne det såkaldte anlægsloft i sidste uge.