Nej tak til oversvømmelser: Nu skydes der gang i ny skybrudstunnel

Arbejdet med en ny kilometerlang skybrudstunnel, der skal strække sig fra Halmtorvet til Kalvebod Brygge er skudt i gang. Byggeriet forventes færdigt i 2025.

Flere gange har der været voldsomme skybrud i København. Derfor bliver flere skybrudstunneller etableret i byen for at undgå oversvømmelser i fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

17 til 20 meter under jorden skal en ny skybrudstunnel kunne opfange vand fra fremtidens skybrud på Frederiksberg og Vesterbro.

Tunnelen vil blive ca. 1,3 kilometer lang og skal løbe fra Vodroffsvej ved Søerne til Halmtorvet og videre til Kalvebod Brygge. Den kommer til at have en kapacitet svarende til to tredjedele af Gudenåens vandgennemstrømning, hvilket svarer til 20 kubikmeter vand i sekundet.

Projektet er led i hovedstadens klimasikring mod oversvømmelser efter skybrudshændelser, og anlægsbudgettet for Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er ca. 320 mio. kroner.

Hofor og Frederiksberg Forsyning forventer, at det store skybrudsprojekt står færdigt i 2025.

Planen er, at tunnelen, der ifølge Hofor bliver to til tre meter i diameter, skal lede vandet væk fra Frederiksberg og Vesterbro via en permanent pumpestation ud for Kalvebod Brygge, som kan pumpe vand fra tunnelen ud i havnen.

Fire år med byggeplads

Til arbejdet med tunnelen bliver der lavet arbejdsskakte med tilhørende byggepladser på Halmtorvet/Gasværksvej samt ved Vodroffsvej/ Gl. Kongevej og Kalvebod Brygge 45.

I første omgang er det dog kun Halmtorvet, der bliver berørt. Borearbejdet sker fra skaktene i hver ende og i retning mod skakten i midten ved Halmtorvet, hvor boremaskinerne efter endt arbejde hejses op.

»Mens selve borearbejdet foregår, vil der vil være begrænset aktivitet ved Halmtorvet«, fortæller projektleder i Hofor Marius Andersen Bruce i en pressemeddelelse.

Arbejdet ved Halmtorvet forventes at vare i knap fire år og vil foregå i to faser.

Ifølge Marius Andersen Bruce er man i tæt dialog med naboerne om de kommende byggepladser.

»Vi tilrettelægger arbejdet, så det generer mindst muligt, og inddrager og samarbejder med repræsentanter for naboer – beboere og virksomheder – til projektet, så alle føler sig godt informeret om, hvad der skal ske hvornår og kan give deres besyv med omkring de udfordringer, som kan opstå undervejs i sådan en byggeproces,« siger Marius Andersen Bruce i en pressemeddelelse.