Minister om færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen: »Ingen grund til bekymring«

I Frederikssund Kommune vakte det bekymring, da en mulig forlængelse af Hillerødmotorvejen i går kom på tale. Erhvervslivet i Frederikssund er nemlig bekymret for, at forlængelsen af Hillerødmotorvejen vil blive prioriteret højere end færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen.

Det vil koste 980 millioner kroner at forlænge Hillerødmotorvejen. Frederikssundmotorvejen koster 3,8 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

I går kom det på tale, at en forlængelse af Hillerødmotorvejen vil være »samfundsmæssigt yderst rentabel«. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kaldte det et »ekstremt fornuftigt vejprojekt«. Men selv om det er en glædelig nyhed for nogle, har det vakt uro hos andre.

Erhvervslivet i Frederikssund Kommune udtrykte nemlig bekymring i går over for TV 2 Lorry.

»Vi står med meget store virksomheder, der planlægger massive milliardinvesteringer heroppe, og hvor forudsætningen er meget tydelig: Motorvejen skal være færdiggjort. Ellers kommer de ikke,« siger direktør for Frederikssund Erhverv Peter Bo Andersen til TV 2 Lorry.

At bygge Frederikssundmotorvejen har været besluttet siden 2009, men projektet har de sidste år stået stille på grund af manglende finansiering. Berlingske har nu talt med transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) om, hvorvidt der er grund til bekymring.

Er der grund til bekymring i Frederikssund Kommune?
»Nej, det er der overhovedet ikke. Det, at man synes godt om et projekt, betyder ikke, at man synes dårligt om andre projekter. Jeg synes fortsat godt om at færdiggøre Frederikssundmotorvejen. Det er et projekt, der har et godt samfundsøkonomisk afkast, i forhold til hvor meget det koster. Derfor er det et projekt, som bør gennemføres fra 2021 og frem.«

Vil etableringen af Frederikssundmotorvejen så blive gennemført?

»Det er min holdning, at det skal gennemføres, men det er Folketinget, der i sidste ende træffer beslutningen. Jeg kan ikke garantere, hvad Folketinget prioriterer. Jeg kan kun sige, at forlængelsen af Hillerødmotorvejen og færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen sammen med andre projekter er på min liste over investeringer, som bør iværksættes fra 2021 og frem.«

Hvilket projekt står øverst på din liste?

»Jeg har ikke sat nogen projekter øverst på min liste. Jeg tager udgangspunkt i, at en række projekter er samfundsøkonomisk rentable, og derfor bør de gennemføres, når der er råderum til det.«

Over for TV 2 Lorry sår en professor fra DTU tvivl om, hvorvidt der er råd til begge projekter samtidig. Hvad vil du sige til det?

»Det er ikke rigtigt. Det, som er afgørende, er, hvor mange penge der er at bruge af i det pågældende år. Hvis man ser tilbage på, hvor mange penge der har været afsat til infrastruktur tidligere, er der ikke noget, som forhindrer at sætte to projekter i gang det samme år. Vi har siden 2009 brugt størstedelen af pengene til infrastruktur på jernbanen, men efter min mening er vi nu ved at være i mål med jernbanen. Derfor mener jeg, at størstedelen af de penge, som vil være til rådighed fra 2021 og frem, skal bruges på vejene. Det bør også give plads til, at flere projekter kan igangsættes samtidigt.«

Borgmesteren i Frederikssund Kommune siger til TV 2 Lorry, at man bør bygge Frederikssundmotorvejen først, fordi det vil aflaste strækningen mellem Allerød og Hillerød. Har du nogen kommentarer til det?

»Det er rigtigt, men det er et argument, som gælder begge veje.«