»Man er nok lidt mere tilbøjelig til at bryde reglerne på cykel«

Én ting er statistik. Noget andet er, hvad man oplever, når man selv sidder på cyklen. Berlingske har talt med fire cyklister på verdens mest befærdede cykelstrækning og spurgt dem, hvordan trafikken ser ud fra en cykel.

Markant flere mennesker kom til skade i trafikken i København i 2018 sammenlignet med årene før. Særligt blandt cyklisterne er der sket en markant stigning på 45 procent flere tilskadekomne sammenlignet med 2017. Thomas Lekfeldt

København er flere gange kåret til verdens bedste cykelby. Det blev endnu en gang slået fast, da byplanlægningsvirksomheden Copenhagenize for en uge siden offentliggjorde listen over de mest cyklistvenlige byer i verden.

Men selv om København bærer titlen som verdens bedste cykelby, er der flere og flere cyklister, der kommer til skade. Det viser et nyt notat, som Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har udarbejdet med udgangspunkt i en opgørelse fra Vejdirektoratet.

I 2017 var der 150 cyklister, der blev skadet i forbindelse med en ulykke. I 2018 var det vokset til 218 cyklister, og det er højeste antal siden 2004.

Et af de steder, der kører rigtig mange cyklister dagligt, er Dronning Louises Bro. Så mange, at vejen siden 2011 har været verdens mest cykeltrafikerede vej. Cirka 40.000 mennesker passerer nemlig dagligt broen, der forbinder Indre Nørrebro med Indre By.

Berlingske har været forbi Dronning Louises Bro og talt med fire garvede cyklister om, hvordan de oplever trafiksikkerheden, når de hopper på cyklen.

Her er deres svar:

Marie Moldow. Thomas Lekfeldt

Marie Moldow, studerende:

»Det afhænger meget af tidspunktet på dagen. Der er virkelig tryk på i myldretiden, og morgentrafikken er klart langt værre end midt på dagen, ligesom trafikken sent på eftermiddagen er værre end om aftenen.«

»Der er ofte cyklister, der bryder reglerne på cykelstierne, og man er nok lidt mere tilbøjelig til at bryde reglerne på cykel. Heldigvis har jeg ikke været vidne til nogle ulykker, men jeg har ofte oplevet, at det har været tæt på, enten med to cyklister eller en cyklist og en bil.«

»Jeg ved ikke, om det er fordi, folk er blevet dårligere til at tage hensyn eller fordi, der bliver flere og flere på cykelstierne, at der sker flere ulykker. I de senere år er der både kommet elcykler og nu også løbehjul til, så vi er mange, der skal være her på cykelstierne, men folk har på en eller anden måde fået spidse albuer.«

»Man er nok mere optaget af, hvad man selv skal nå. Man skal selv fra A til B, og derfor tænker man ikke over, hvad andre skal.«

Monica Carlsson. Thomas Lekfeldt

Monica Carlsson, lektor i pædagogik:

»Det er rigtig kaotisk inde i Indre By. Når man kommer cyklende gennem Nørreport, er det de stakkels fodgængere, der skal holde øje med os på cykel og ikke omvendt. Der er rigtig dårlige vaner herinde i byen modsat ruten ud til mit arbejde i Emdrup, hvor der ikke er lige så meget fart på.«

»For et par år siden var jeg vidne til en ulykke på min egen gade, hvor en mand på sportscykel, der ikke havde cykelhjelm på, var i sammenstød med en bil. Han overlevede, men han var jo helt slået ud.«

»Det blev en øjenåbner for mig, og efter det cykler jeg kun med cykelhjelm. Sådan er det for mange, tror jeg. At de har set en ulykke, hvor vedkommende ikke bar cykelhjelm, og har set, hvor galt af sted personen kom. Det ønsker man jo ikke at mærke på egen krop.«

»Jeg tror, mange fra situation til situation vurderer, om de kan tillade sig at bøje reglerne. Hvad er sikkert for mig, når jeg er på cykel? Selv om det kan være irriterende for andre, der bevæger sig i trafikken, så tænker man i højere grad over, hvad der er bekvemt for en selv.« 

Kasper Nielsen. Thomas Lekfeldt

Kasper Nielsen, kontormedarbejder:

»Der er virkelig tæt trafik i myldretiden. Jeg cykler hver dag, og det er specielt i myldretiden, at det er et problem.«

»Jeg oplever ofte cyklister, der ikke overholder færdselsreglerne på cykelstien. Klassikeren med at svinge til højre, når der er rødt, ser jeg hver dag. Jeg gør sådan set også selv.«

»Jeg tror, det handler meget om selvjustits – at man selv føler, man har kontrol over situationen, så derfor kan man sagtens svinge til højre, selv om der er rødt.«

»Det er ret foruroligende, at det er flere cyklister, der kommer til skade i trafikken, synes jeg. Men hvis jeg skal være ærlig, så ændrer det nok ikke på, hvordan jeg selv færdes i trafikken.«

Kurt Vilhelm Lunding. Thomas Lekfeldt

Kurt Vilhelm Lunding, pensionist:

»Der er så mange cykler på cykelstierne, at man nærmest bare cykler med en strøm. Jeg har været vant til at tage bilen, men det er en helt anden oplevelse at tage cyklen, fordi man er så mange.«

»Selvfølgelig har man set nogle, der cykler over for rødt, mens man selv pænt holder og venter på grønt lys, og jeg synes da, det er rigtig dumt, men mere gør jeg ikke ud af det.«

»Jeg overholder nogenlunde altid reglerne, men der kan godt være et højresving en gang imellem, hvor jeg lige ser, om det kan lade sig gøre at dreje til højre alligevel, selv om jeg holder for rødt.«

»Cyklister har opbygget en form for individuel autoritet over cykelstierne. Jeg tror, at de ulykker, der sker på cykel, sker, fordi folk cykler på det, de tror, er deres ret. En »jeg skal ikke selv se mig for, det skal de andre«-mentalitet.«