Lonely Planet advarer nu mod at besøge København

København er stopmæt af turister. Lonely Planet roser som vanligt hovedstaden til skyerne, men advarer nu mod overturisme. For mange vil tage del i den danske hygge, hvilket i sidste ende spolerer hyggen, særligt i Indre By, hvor der er flest turister.

Antallet af overnatninger foretaget af storbyturister i København steg med 7,6 pct. alene fra 2017 til 2018 ifølge VisitDenmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Den danske hovedstad har i flere år været meget velanset hos turister. Ganske forståeligt. For meritterne er mange: lange lyse sommernætter, havnebade, historie, gastronomi osv.

Den store interesse fra turister har desværre fået byen til at nå bristepunktet. Det skriver rejseforlaget Lonely Planet, der så sent som i 2018 skrev København på en topti over byer, man bør besøge. Tilmed på førstepladsen.

Millioner af turister strømmer årligt til København for at opleve et glimt af den danske hygge, men det er slet og ret problemet, særligt i Indre By: Alt for mange mennesker vil hygge sig i København – samtidig.

Det skaber tiltagende problemer med affald, støj og trafik. Det beskrives i en EU-rapport, der undersøger overturisme i105 europæiske byer, hvoraf København er en af dem. Rapporten viser dog også, at København er bedre end mange andre steder til at tage hånd om problemerne præventivt.

Men pengene er gode. Ifølge VisitDenmark bruger en storbyturist i gennemsnit 2.150 kroner om dagen.

Nyhavn er farverig, historisk og markant anderledes end det langt de fleste turister ser til hverdag – lige til Instagram. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Kvæler det urbane liv

De fleste turister bor og opholder sig i Indre By, hvor særligt området omkring Nyhavn er populært. Det er blevet så populært blandt turister, at københavnerne ganske enkelt holder sig væk, ligesom Wonderful Copenhagen har meldt ud, at de fremover ikke vil promovere Nyhavn, da området er mættet med turister.

Antallet af turister i København er i løbet af det seneste årti steget med 74 pct. ifølge Wonderful Copenhagen, hvilket ventes fordoblet i 2030.

Den erhvervsdrivende fond blev skabt med det formål at markedsføre København og tiltrække turister, hvilket de har klaret med bravur, men fremover vil organisationen fokusere på at lokke flere turister til i at søge mod Vesterbro, Nørrebro og Amager.

Wonderful Copenhagen arbejder på at skabe større spredning i turisterne, både geografisk, sæsonmæssigt, og som et led i organisationens strategi for bæredygtig turisme, Tourism for Good.

Københavnerne er fortsat positivt stemt

Det internationale analysebureau TravelSat har lavet en analyse, der viser at 15 pct. af de lokale i Indre By oplever problemer relateret til turisme hele året, mens 32 pct. oplever på visse tidspunkt af året. Mens 53 pct. af indbyggerne i Indre By ikke oplever problemer relateret til turisme.

Hele 81 pct. af de lokale i hovedstaden bakker ifølge undersøgelsen op om, at byen fortsat skal markedsføres som turistdestination.

En spørgeskemaundesøgelse foretaget af Epinion viser desuden, at 80 pct. af turisterne i byen er interesseret i at kombinere oplevelser i byen med andre aktiviter uden for byen.