Kom med under jorden: Sydhavnsmetroens to nye tunnelbor er blevet døbt

Efter planen åbner Sydhavnsmetroen om fire år, og tirsdag blev de to bor, der skal grave sig sydover, traditionen tro navngivet. Berlingske var med ved dåben 30 meter under jordens overflade.

 
ccc

Godt 30 meter nede i jorden i et stort krater ved Ørstedstedsværket på Enghave Brygge i København står to maskiner.

Forrest er de hvide cylindre og herefter følger noget, der ligner godsvogne beklædt med containere og lange rør. Som to kolossale tvillinger, der ville give de fleste forældre lange arme, holder de to nye tunnelboremaskiner hver en kampvægt på 600 ton og måler cirka 140 meter.

I de næste år skal de skære sig to gange 4,5 kilometer igennem den københavnske undergrund ud mod Ny Ellebjerg Station og skabe rørene til Sydhavnsmetroen, som bliver den sidste del af linje M4. Men inden de kommer så langt, skal de som så mange andre »nyfødte« navngives.

Det foregik tradtionen tro ved en dåb tirsdag, hvor præst ved Frederiksholm Kirke i Sydhavn Sogn Heidi Rønn Preem stod for ceremonien, og hvor både Københavns Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen, overborgmester Frank Jensen (S), og transportminister Benny Engelbrecht (S) stod  faddere.

»Klonk« før »klir«

Let støvregn daler ned i det kæmpestore hul i jorden, hvor præst, direktør og politikere står på et lille podium foran et publikum, der med hjelme, beskyttelsbriller og neonfarvet arbejdstøj i gul og orange ligner doozerne fra den gamle børneudsendelse »Fragglerne«.

Efter en kort og utraditionel prædiken, hvilket hun også selv konstaterer, siger Heidi Rønn Preem:

»Jeg navngiver dig hermed Inge.«

I stedet for at bruge helligt vand griber hun en flaske champagne, der hænger i en blå snor og kaster den mod boremaskinen. Der lyder et »klonk«. Hvorefter flasken svinger tilbage mod hende.

»Vi prøver igen. Jeg navngiver dig hermed Inge.«

Denne gang efterfølges kastet af et »klir«, flyvende glasskår og skumsprøjt til en lyddæmpet klapsalve fra publikum, der alle bærer sikkerhedshandsker

»Må held og lykke følge dig.«

Hun vender sig om og gentager processen med det andet bor, der i første forsøg får navnet Olivia.

Artiklen fortsætter efter grafikken.

GRAFIK

Her stopper Sydhavnsmetroen

Efter planen åbner den del af linje M4, der kaldes Nordhavnsmetroen, med to nye stationer i løbet af 2020. Og i 2024 åbner den gren mod Nye Ellebjerg Station, der også kaldes Sydhavnsmetroen, med fem nye stationer.

Opkaldt efter markante kvinder

Det er en gammel tradition, at navngive tunnelborene efter kvinder - en skik man bruger over hele verden, og det ved Simon Taylor, der er tunnelchef hos Metroselskabet, der har arbejdet i tunnelbranchen i over 30 år på projekter som forbindelsen mellem England og Frankrig, i Australien, i Mellemøsten og mange andre steder. Fælles er dog, at man navngiver tunnelborene efter kvinder.

»Vi er lidt overtroiske, og det er rart at vide, at der er en, der passer på os. Og vi har en skytshelgen, der hedder Santa Barbara. I tråd med at vores skytshelgen er en kvinde, så er det en anden slags overtro, at vi døber vores tunnelboremaskiner med kvindenavne,« siger Simon Taylor og tilføjer:

»Det er ikke helt ufarligt, at arbejde hernede, så folk i vores branche har brug for ekstra held.«

Navnene på de to tunnelbor er fundet efter, at mere end 500 borgere har sendt forslag ind. Valget er faldet på Inge og Olivia. Boret Inge er opkaldt efter den banebrydende seismolog Inge Lehmann, der fandt ud, at Jorden har en hård kerne. Boret Olivia er opkaldt efter fagforeningsforkæmperen Olivia Nielsen, der blandt andet i 1901 blev den første formand i Kvindeligt Arbejderforbund i Danmark.