Her kommer der nye gågader og færre biler i København

Turen til og fra skole skal være sikrere, og der skal være bedre plads til fodgængere, lyder det fra politikerne i København.

Politikerne i København har afsat op mod ti millioner kroner på budgettet for 2021 til at fredeliggøre Middelalderbyen i København for biler.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Færre biler, færre parkeringpladser, flere gågader og dermed også bedre plads til fodgængere.

Sådan ser fremtiden umiddelbart ud for Indre By og Middelalderbyen i København, efter at flertal i Borgerrepræsentation onsdag har vedtaget næste års budget.

Budgetaftalen indebærer, at der bliver sat midler af til en række såkaldte byrumsforsøg i Indre By, der skal være med til at »fredeliggøre middelalderbyen«, som det hedder.

Ifølge aftalen er det en mulighed at »etablere midlertidige gågader med kørsel tilladt« i enten Skindergade, Store Kirkestræde eller Lille Kongensgade.

Lille Kongensgade er allerede lukket for trafik på grund af byggeriet af metro på Kongens Nytorv.

En anden mulighed er mellem Strøget og Strædet at skabe »bedre fremkommelighed for fodgængere i de smalle stræder samt balance mellem varelevering og fodgængerflow ved at fjerne parkering uden at erstatte dette med andet byinventar«.

Andre muligheder er at fjerne p-pladserne i Klareboderne og Møntergade og gøre den i forvejen afspærrede Krystalgade med synagogen til cykelgade.

»Trafikken skal ud«

Gruppeformand for Socialdemokratiet, Lars Weiss, bekræfter, at formålet er at få p-pladser og biler ud af Middelalderbyen.

»Langt det meste af trafikken skal ud,« siger han.

»Formålet er, at bilerne får sværere ved komme ind og rundt i Middelalderbyen, og at byrummet bliver udnyttet anderledes. Det er ikke designet til biltrafik. Det bliver en anden udnyttelse af et byrum, som der er stor kamp om i København. Det vil give andre muligheder for gående og cyklister.«

Han tilføjer, at det kan betyde, at der bliver sløjfet op til 150 parkeringspladser i Middelalderbyen. I stedet vil kommunen tilbyde beboerne parkering i for eksempel p-anlægget under Israels Plads.

»Der bliver færre p-pladser i gadeplan,« siger han.

Hans partifælle, politisk ordfører Jonas Bjørn Jensen, tilføjer, at der »kun skal være det nødvendige antal biler i Middelalderbyen såsom handicapkørsel og varetransport«.

»Det skal være, som når man rejser rundt i Sydeuropa og kommer til Lucca i Italien eller Lyon i Frankrig, så ligger man jo heller ikke og kører sin bil ind i den gamle middelalderbydel,« siger han.

Konservativ gruppeformand, Jakob Næsager, hæfter sig ved, at beboerne med aftalen om at bruge p-hus i stedet for parkering på gadeplan reelt får flere p-pladser til rådighed.

»Beboerne i Indre By får et lille antal flere parkeringspladser. Det er vi glade for, og vi er glade for, at det ikke er endt med, at fredeliggørelsen af Indre By ikke betyder, at den er blevet lukket helt for gennemkørsel,« siger han.

Sisse Marie Welling (SF), sundheds- og omsorgsborgmester i København

»Vi er simpelthen nødt til at få smidt bilerne ud af byen og sørge for, at folk tager kollektiv transport og tager cyklen i stedet for at sidde i deres bil og forurene.«


Sikkert i skole

Der er afsat godt ni millioner kroner på at håndtere trafikken i Indre By.

Men Borgerrepræsentationen er også blevet enig om en cykelpakke til 75 millioner kroner. Penge, der ifølge Jakob Næsager ikke mindst skal gå til sikre skoleveje. For eksempel over Ring 2 ved Hulgårdsvej og Sallingvej.

Ifølge sundheds- og omsorgsborgmester, Sisse Marie Welling (SF), »har vi fået taget nogle meget, meget vigtige skridt i forhold til at få smidt bilerne ud af byen«.

»Nu begynder vi med Indre By og Katrinedalskvarteret i Vanløse,« siger hun med henvisning til stor biltrafik i områdets villakvarterer.

»Vi er ved at sande til i biler i København, og hvert ottende dødsfald kan henføres til luftforurening. Vi er simpelthen nødt til at få smidt bilerne ud af byen og sørge for, at folk tager kollektiv transport og tager cyklen i stedet for at sidde i deres bil og forurene. Det her er det første skridt, og det er vi rigtig glade for er lykkedes at få igennem i det her budget.«

Så er der Langebro, en hovedtrafikåre mellem Amager og resten af byen, der er i så dårlig stand, at der på budgettet er blevet sat 250 millioner kroner af til at renovere den de kommende år.

»Vi sørger for, at broen ikke falder sammen,« siger Jonas Bjørn Jensen fra Socialdemokratiet.

»Det er en skal-opgave. Noget, københavnerne forventer bliver løst.«