Elløbehjulene zigzagger gennem Strøget, men de fleste mener selv, at de kører »fornuftigt og hensynsfuldt«

I weekenden på Strøget i København er der en del elløbehjul, der fiser rundt. Men langt de fleste er turister, som er her på weekendvisit. De fleste, som Berlingske taler med, mener selv, de kører ordentligt. Statistikker og observationer tegner dog et mere broget billede.

Antallet af tilskadekomne i forbindelse med løbehjulskørsel er steget kraftigt. Løbehjul på Strøget i København. Reportage i København lørdag d. 3 august 2019 til Berlingske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Indre By bærer sit tydelige præg af weekendens strabadser. Henkastede papirsposer fra 7eleven og ølflasker flyder på brostenene. Det samme gør de elektriske løbehjul.

Klokken er 10, og Strøget er så småt ved at få øjne. Det samme er elløbehjulene tilsyneladende. De fleste, Berlingske møder på elløbehjul denne weekenddag, gider ikke stoppe op. Lejen af løbehjulene faktureres pr. minut, så de har travlt med at komme videre.

Vi er taget ud for at spørge elløbehjulenes brugere, om de selv mener, at de gebærder sig forsvarligt i trafikken. De fleste er overraskede over ulykkesstatistikkerne, som Berlingske præsenterer for dem. Men betragter det ikke som en statistik, de selv kan blive en del af.

De mange henkastede elløbehjul i Indre By vidner om, at det langtfra var alle gårsdagens festglade københavnere, der kunne afholde sig fra at scoote en tur, selv om de formentlig var et sjat over den tilladte promillegrænse på 0,5 i de sene nattetimer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe.

Flere yngre fyre, som Berlingske forsøger at få i tale, har ikke lyst til at være med. De er godt trætte af mediernes hate på dem, lyder det. De fleste svarer, at de bestemt mener, at de selv kører meget »fornuftigt og hensynsfuldt«. Det stemmer dog ikke helt overens med det billede, der tegner sig, når man under et kort pitstop ved Gammel Torv spejder ned gennem Strøget.

Langt de fleste på løbehjul bevæger sig – ligesom de gående – i zigzagkurs uden om de øvrige strøggæster, flere med musik i ørerne og blikket plantet solidt på deres iPhone. Det virker altså ikke, som om løbehjulstrafikanterne er så forsigtige, som de fleste selv mener at være, når de bliver spurgt.

Flertallet blandt dem, Berlingske ser på elløbehjul, er tilsyneladende turister, ligesom en betydelig del af dem, der i øvrigt frekventerer Strøget en formiddag i weekenden, er i København på et kort visit.

Elin Gustavsen (tv.) og Isabel Lian er fra Norge. De bruger tit elløbehjulene, når de besøger andre byer, hvor der ligesom i Norge er rig mulighed for at udforske byen på elløbehjul. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe.

Elin Gustavsen og Isabel Lian er i København i weekenden for at få et lille afbræk fra hverdagslivet i Norge. Mens de er her, tager de – fuldstændig som de er vant til hjemmefra – telefonen frem og låser et elløbehjul op på 15 sekunder.

»Det er ret smart. Vi har brugt det flere gange i udlandet, det er super bekvemt. Jeg synes selv, vi kører ret pænt. Hvis der er cykelsti, kører vi da altid på den i hvert fald,« siger Isabel Lian.

De to nordmænd vil videre. Ligesom de øvrige, som Berlingske henvender sig til, bærer deres tålmodighed præg af, at minuttaksten tikker derudad. De skal mod Kongens Nytorv.

»Jävla skotrar! (forbandede scootere, red.),« lyder det fra en svensk kvinde, der blev forskrækket af en forbikørende.

Li Yang forsøger at låse et elløbehjul op, men man kan ikke bruge samme betalingsløsninger som i hjemlandet Kina, så han dropper hurtigt ideen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe.

Berlingske møder Li Yang, der står og fumler med et elløbehjul. Han vil gerne låse det op, så han kan køre sig en tur gennem Strøget – ligesom han flere gange ugentligt gør i hjemlandet Kina.

Han undrer sig, da Berlingske fortæller ham om ulykkesstatistikkerne for elløbehjul. »Hvordan det? Her har I en del bedre cykelstier, end vi har dér, hvor jeg kommer fra,« ræsonnerer han.

»Har I WeChat i Danmark,« spørger han forhåbningsfuldt. Desværre ikke. Han går i stedet mod Botanisk Have, som er næste mål på hans sightseeingtur i København.

Mange ser stort på reglerne omkring kørsel på løbehjul, der blandt andet foreskriver, at et elløbehjul højest må transportere en person. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe.

De eneste, som Berlingske ser køre med hjelm – som de fleste udlejningsfirmaer formelt anbefaler kunderne – kører ikke på udlejningsløbehjul, men på et de selv har købt.

Statistikkerne fortæller ikke noget, om hvorvidt uheldene foregår på elløbehjul, der er udlejet eller ejet privat. Men det tyder på, at de mange – særligt turister – mere betragter udlejningsløbehjulene som en sjov gimmick end som et hverdagsagtigt transportmiddel, der skal fragte dem fra a til b.