Efter dødsulykke på elløbehjul: Nu skal uheld registreres i Danmark

1. september lyder startskuddet efter alt at dømme til den første kortlægning af uheld på elløbehjul i Danmark. Allerede mandag mødes politi, læger og Københavns Kommune.

Et dødsfald i trafikken på elløbehjul i Helsingborg har sat fart i dansk undersøgelse af, hvor farlige det nye transportmiddel er. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Næppe er nyheden om en 27-årig mands dødsulykke på et elløbehjul i Helsingborg med efterfølgende hed debat i det svenske blevet kendt, før vi i Danmark også skruer op for advarselslamperne over for det nye transportmiddel.

Leder af akutmodtagelserne på Frederiksberg og Bispebjerg Hospital, Søren W.  Rasmussen, har længe haft et uformelt idémøde skrevet ind i sin kalender. Et møde, hvor han, Københavns Kommune og Københavns Politi skal beslutte, om man overhovedet vil registrere ulykkerne på elløbehjul.

»På baggrund af dødsulykken i Sverige må vi sætte gang i den undersøgelse. Når en dødsulykke på elløbehjul kommer så tæt på, bliver en undersøgelse mere presserende,« erkender Søren W. Rasmussen.

Undersøgelsen skal i første omgang have grønt lys fra Sundhedsdatastyrelsen, fordi skadestuerne skal have lov til at gå ind i folks journaler. Det, mener Søren W. Rasmussen, er en formssag.

»Det bliver ikke noget problem, for det her handler om trafiksikkerhed, og det har offentlighedens interesse,« siger han.

Ifølge Søren W. Rasmussen er det planen, at undersøgelsen og registreringen af ulykker med elløbehjul skal starte 1. september og løbe i tre måneder, hvorefter man vil analysere tallene.

Søren W. Rasmussen, leder af akutmodtagelserne på Frederiksberg og Bispebjerg hospital

»Når en dødsulykke på elløbehjul kommer så tæt på, bliver en undersøgelse mere presserende«


På mødet mandag skal man også planlægge, hvordan den kommende undersøgelse skal foretages. I systemerne skal man for eksempel rette den nuværende betegnelse i »løbehjul« til »elløbehjul« under, hvordan folk er kommet til skade.

I dag kan man ikke se, om et uheld er sket på et almindeligt løbehjul på en legeplads eller en skaterbane. Man skal også kunne registrere, om elløbehjul er årsag til, at cyklister, fodgængere eller andre kommer til skade.

I en pilotundersøgelse i april registrerede man ti uheld på skadestuerne på Frederiksberg og Bispebjerg hospital. Ifølge Søren W. Rasmussen handlede de uheld kun om folk, der var kommet til skade på selve elløbehjulet. Ikke om løbehjulsbrugeren var årsag til ulykker for andre trafikanter.

Desuden var uheldene primært knubs forårsaget af fald, hvor føreren af elløbehjulet havde taget fra med armene, eller hvor løbehjulet pludselig var standset og føreren fortsat i asfalten.

Søren W. Rasmussen kalder de ti uheld i april for »et relativt lille tal«.

»Jeg tror, de ti skader, vi registrerede i april, kun er toppen af isbjerget. For andre trafikanter bliver sandsynligvis også generet af elløbehjulene.«