DSBs plaster på såret til pendlere: Tag en ven med i S-toget – gratis

Kunder med periodekort kan resten af årets weekender gratis tage en ven med i S-tog. Det er tænkt som en udstrakt hånd til kunderne oven på et par år med forsinkelser primært grundet sporarbejde.

(Arkivfoto: Andreas Beck/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

De røde S-tog kører i pendulfart i København og omegn. Hver dag. Med høj frekvens – og de kører hele natten efter fredag og lørdag. Det håber DSB, at flere pendlere får øjnene op for.

Et nyt tiltag skal inspirere pendlere i hovedstadsområdet til i højere grad at bruge toget i weekenden. I resten af årets weekender kan folk med pendlerkort gratis tage en ven, ægtefælle eller kæreste med i S-toget.

Tilbuddet fra DSB til de faste kunder kommer, efter at pendlerne de seneste år har oplevet flere perioder, hvor renovering af spor, signalsystemer og andre forhold har forårsaget en ustabil togdrift.

»En god, velfungerende kollektiv transport er afgørende for den grønne omstilling og for Danmark. Der bliver i disse år investeret store beløb i jernbanen, der i sidste ende vil give et markant løft til området. De mange projekter, der er i gang på jernbanen, spiller ind på passagerernes oplevelse, fordi rejsen i nogle tilfælde er mere bøvlet,« siger Benny Engelbrecht (S), transportminister i en pressemeddelelse.

(ARKIV) Tilbuddet gælder fra natten til lørdag den 21. september og frem til midnat søndag den 29. december 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen.

Ministeren er positivt stemt over, at »DSB tager initiativ til at gøre noget ekstra for kunderne, så de forbliver brugere af den kollektive trafik og samtidig introducerer nye brugere til den kollektive transport.«

De kommende dage modtager 170.000 pendlere en direkte besked fra DSB om tilbuddet, men DSB vurderer, at der er flere pendlere, som kan bruge det.

DSB håber på flere fritidspendlere

Direktør i DSB Kommerciel Jan Sigurdur Christensen håber, at det nye tilbud til pendlere kan inspirere flere til at bruge toget som fritidstransportmiddel:

»Det er interessant at se, om vi kan aktivere dem til at tage deres venner med i toget – særligt i weekenden. Det, vi ønsker at opnå med det her, er, at vi gerne vil have flere fritidsrejsende. Vi vil gerne have at folk også bruger toget – når de skal til badminton eller ud at spise – uden for det faste pendlermønster,« siger Jan Sigurdur Christensen, direktør i DSB Kommerciel.

Ifølge Ismir Mulalic, der er lektor på DTU og seniorfellow ved Kraks Fonds Byforskning, er det »ikke svært at forestille sig en situation, hvor det bliver brugbart«.

»Hvis en ægtefælle eksempelvis pendler dagligt i hverdagene, vil det give større incitament til at bruge toget, hvis man skal ind til byen sammen sin partner i weekenden,« forklarer han.

Såfremt man på den lange bane ønsker flere betalende passagerer i toget, er der en knap, der kan skrues på, som man ved virker:

»Det er faktisk ikke så svært, hvis billetten bliver billigere, vil der være flere, som bruger togene, og det her tyder på, at billetten bliver billigere – i hvert fald på nogle dage,« siger Ismir Mulalic.

Masser af kapacitet i weekenden

Ismir Mulalic forklarer, at de største udfordringer i at få flere mennesker til at bruge den kollektive transport, er kapacitet og indtjening. Han mener, det nye tiltag har gode elementer, men han har svært ved at se, hvordan gratis togture skal blive en stor forretning:

»Der er selvfølgelig begrænsninger på kapaciteten. Pladsbegrænsning er generelt et problem ved offentlig transport, men i weekenden er der generelt masser af ledig kapacitet. Det er godt for miljøet og samfundet generelt, men man kan stille spørgsmål ved, hvor meget de selv kommer til at tjene. Men jeg går ud fra, at de har lavet mange beregninger for at sikre sig, at det kommer til at fungere,« siger han.

En del af forklaringen på den nye kampagne er naturligvis, at DSB gerne vil have flere kunder i togene på S-banen, forklarer Jan Sigurdur Christensen, direktør i DSB Kommerciel. Han bekræfter også, at de naturligvis har haft regnemaskinen fremme i forbindelse med det nye tiltag:

»Vi har omkring 350.000 daglige rejsende i S-tog, og hvad det betyder i øgede rejser efterfølgende er ekstremt svært for os at estimere, vi har gjort os nogle antagelser, men da det er ekstremt usikre estimater, holder vi dem for os selv,« siger han.

For forbrugeren er tid lige så afgørende som prisen

Det er dog langt fra alle slags kunder, der kan lokkes med gratis eller billigere togture forklarer, Ismir Mulalic, lektor på DTU.

»Tid er også en del af omkostningen ved at tage offentlig transport. En ting er hvor meget du betaler i kroner og øre, men som bruger af kollektiv transport betaler man også med sin tid, som ofte er lige så vigtig for folk. Hvis det tager lige så lang tid, er det meget få, som har en bil, der vil vælge kollektiv transport i stedet,« siger han.

Hvilket kan være en af årsagerne til, at mange pendlere tager bilen i stedet for toget i weekenden, når hverdagens trafikmylder på indfaldsvejene til København ikke længere er en del af ligningen.