720 lastbiler risikerer at skulle igennem København hver dag i 30 år – i London har de løst problemet

Hvis den kunstige ø Lynetteholmen skal bygges med jord, der bliver kørt ind med lastbiler, vil det betyde tusindvis af ekstra lastbiler hver dag i København. Men i London har de en anden løsning.

jeve
Grafisk fremstilling af Lynetteholmen. Idéen om den kunstige ø blev fremlagt sidste år og skal, efter planen, stå færdig i 2070. Til den tid vil der være plads til 35.000 indbyggere i Københavns nye bydel. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

72 lastbilture i timen, ti timer om dagen, 250 dage om året i op til 30 år.

I alt mere end fem millioner lastbilture ad enten Uplandsgade og Prags Boulevard eller langs Amager Strandvej.

Det er, hvad konsulenthuset COWI ifølge TV 2 Lorry har anslået, at det vil kræve, hvis man skal køre jord ind til at bygge den kunstige ø Lynetteholmen i forlængelse af Refshaleøen.

Udsigten til de mange vognlæs har fået de lokale til at råbe op, men måske kan en anden løsning end de tunge lastbiler være vejen frem.

I London har man haft succes med at bruge pramme i forbindelse med bygningen af kloak- og skybrudstunnelen Thames Tidal Tunnel.

Det skriver TV 2 Lorry.

Ekstraregning

Ifølge mediet har den uafhængige test- og datavirksomhed Emission Analytics i samarbejde med den engelske hovedstad målt på, hvor meget prammene udleder sammenlignet med lastbiler – og resultatet er opløftende.

En pram med plads til 1000 tons jord, men som kun er fyldt 75 procent, udleder således 90 procent mindre CO2 og 54 procent mindre NOx end moderne lastbiler, der skal transportere samme mængde jord.

I London har der til gengæld været ekstra udgifter for et større millionbeløb forbundet med at bruge prammene i stedet for lastbiler. Det drejer sig om køb af pramme og slæbebåde, anlægning af anløbsmole og oplæring af medarbejdere.

Ifølge TV 2 Lorry har holdet bag byggeriet i London anslået de ekstraudgifter til cirka 470 millioner kroner. Projektet i London omhandler cirka 5,5 millioner tons jord. TV 2 har tidligere skrevet, at Lynetteholmen vil kræve cirka 80 millioner tons jord.

Ekspert foreslår el-pram

Til TV 2 Lorry siger Kåre Press Kristensen, der er seniorrådgiver i Det Økologiske Råd og ekstern underviser i luftforurening på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), at trafikforholdene i København og London er væsentligt forskellige.

Der er mere trængsel og mere køkørsel i den engelske storby, og derfor vil resultatet ikke nødvendigvis blive det samme i København.

Alligevel bør muligheden for at benytte pramme undersøges, mener han. Han foreslår, at man kunne benytte sig af pramme, der sejler på elektricitet.

»En el-pram støjer næsten ikke. Så ved en sådan løsning kunne man spare støj, vibrationer, ulykker og utryghed hos beboerne,« siger Kåre Press Kristensen til TV 2 Lorry.

Flere muligheder i spil

Det er By & Havn, der er ejet af Staten og Københavns Kommune, der står for udviklingen af Lynetteholmen. Til Lorry fortæller selskabets kommunikationschef, Kristian Wederkinck Olesen, at man ikke har lagt sig fast på en model for, hvordan jorden til den kunstige ø skal transporteres ind.

I analysen fra COWI fylder muligheden for at bruge pramme kun meget lidt, men det er, ifølge kommunikationschefen, fordi det endnu ikke er undersøgt, hvor jorden skal udskibes fra.

Han peger desuden på, at selv hvis man vælger en vandvejsløsning, vil jorden skulle køres med lastbiler til prammene.