Hæld trygt ethanol i tanken

Eksperterne er enige: End ikke veteranbiler vil tage skade, når der fremover skal lidt ethanol i benzinen

Planen om at tilsætte ethanol i benzinen er et varmt emne blandt landets bilejere. Skal man tro diverse rundspørger, er der bred opbakning blandt bilisterne til at gøre noget for miljøet. Men samtidig stiller mange spørgsmålet: Kan motoren tage skade, hvis der er ethanol i benzinen?

Avisen har spurgt flere eksperter, og deres melding er klar: Det er med ethanol som med rødvin. I store mængder er det skadeligt, i små nærmest sundt. I dette tilfælde for miljøet, fordi ethanol begrænser udslippet af drivhusgassen CO2, der i disse dage mistænkes for at forvandle vinter til forår.

»Man taler om to procent ethanol i benzinen fra 2008, og det er ganske lidt. Statoil har gennem længere tid solgt benzin med fem procent ethanol, og det kan enhver motor klare. End ikke veteranbiler vil få problemer,« fastslår Jørgen Jørgensen, tekniker i FDM.

På Teknologisk Institut er der heller ingen røde lamper.

»Hverken hvad angår benzinforbrug, hestekræfter eller slid på motoren, vil forbrugerne opleve nogen forskel,« siger Leo Nielsen, konsulent i afdelingen for motorteknik.

Hårdt presset kan begge eksperter dog finde et par mulige minusser ved ethanol.

»Ethanol har et lavere energiindhold end benzin. Derfor vil man teoretisk køre lidt kortere på literen, når man tilsætter ethanol. Småting som dæktryk, luftfugtighed og vejens overflade har dog større betydning for forbruget. I øvrigt kræver det så meget energi at fremstille ethanol, at man kan stille spørgsmålstegn ved den reelle miljøgevinst,« siger Jørgen Jørgensen.

På Teknologisk Institut ser Leon Nielsen en paradoksal risiko for, at ethanol ligefrem kan skade miljøet.

»En svensk undersøgelse har afsløret, at ethanol øger afdampningen fra benzintanken. Benzindampene er skadelige for miljøet og mistænkes for at være kræftfremkaldende. Det svenske klima spiller dog formentlig en rolle, men måske bliver bilproducenterne nødt til at fremstille mere tætte tanksystemer,« forklarer Leo Nielsen.

Løsningen kan være at pensionere tanke af plast og gå tilbage til stål. Men også her kan ethanol drille: Jo mere alkohol i benzinen, jo mere ruster tanke og brændstofrør af stål. Et problem, der kun bliver større, fordi EU vil øge andelen af ethanol i benzinen til 10 procent i 2020.

Den største bekymring ved ethanol går i virkeligheden på bilisternes pengepung. Ethanol er dyrere end benzin, så med mindre staten sænker afgiften eller benzinselskaberne reducerer avancen, ender regningen for mere miljøvenlig benzin hos bilisterne. Og det er ikke fair, mener politisk chefkonsulent i FDM, Torben M. Kudsk.

»Biobrændsel skal fremmes, men det skal være attraktivt, at gøre noget for miljøet. Derfor må biobenzin ikke koste mere end almindelig benzin,« siger han.

Der går dog endnu et år, før der skal være ethanol i benzinen herhjemme. I mellemtiden vil regeringen måske skæve til Sverige og Tyskland. Her har politikerne for længst justeret afgifterne, så det er gratis for forbrugerne at tanke bilen op med miljøvenlig benzin.