Gulplade-bilister må til lommerne

Regeringens lovkatalog, der blev fremlagt i går i forbindelse med Folketingets åbning, indeholder et lovforslag, der sætter en effektiv stopper for at spare penge ved at nedveje sin gulpladebil. Hvis det altså bliver vedtaget.

Arkivfoto. Truckfører Preben Hansen, Esbjerg med sin gulplade-bil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Palle Hedemann
Muligheden for at spare vægt- og tillægsafgift ved privat anvendelse af gulpladebiler har eksisteret, siden regeringen ændrede på registreringsafgiften for at gøre miljøvenlige og sikre biler billigere.

Hvis loven træder i kraft, må de mange danskere, der allerede har fået deres gulpladebil nedvejet, vinke farvel til fremtidige besparelser på mange tusinde kroner.

Lovforslaget forventes at træde i kraft den 12. januar 2008, og herefter skal der betales vægt-, udlignings- og tillægsafgift for privat anvendelse, som om bilen havde en tilladt totalvægt mellem 2001–2500 kilo, selv om den altså er blevet slanket og reelt vejer under 2000 kilo.

FDM har på deres hjemmeside lavet følgende eksempel, der beskriver konsekvensen af lovforslaget, hvis det bliver vedtaget i dets nuværende form:

Eksempel fra FDM:

Jensen er ejer af en varebil, indregistreret før 25. april 2007, der udelukkende anvendes privat. Bilen er forsynet med dieselmotor og oprindeligt godkendt med en totalvægt på 2025 kg. Inden det i juli 2007 kommer frem, at der er mulighed for at spare vægtafgift og tillægsafgift for privat anvendelse ved at få nedsat bilens totalvægt, betaler Jensen 4.030 kr. om året i vægtafgift og 5.040 kr. om året i tillægsafgift for privat anvendelse, i alt 9.070 kr. om året.

Jensen vil gerne gøre brug af muligheden for at opnå besparelse, og får derfor synet sin varebil med en totalvægt på 2000 kg d. 12. juli 2007. Dette har som resultat, at hans bil fra d. 12. juli 2007 rykkes ned i en billigere afgiftsklasse, og herefter kan nøjes med at betale 2.520 kr. i vægtafgift og 900 kr. i tillægsafgift, i alt 3.420 kr. om året.

Hvis regeringen ikke »lukker hullet« ville Jensen kunne se frem til at spare 5.650 kr. om året så længe han er ejer af bilen. Men hvis regeringen opnår flertal for det omtalte forslag, vil Jensens bil d. 12. januar 2008 blive rykket tilbage i den samme, dyre afgiftsklasse, som den var i før, og Jensen vil altså igen skulle betale 9070 kr. om året fra d. 12. januar 2008.

Han vil derfor kun have opnået besparelse i de 6 måneder, der er forløbet fra 12. juli 2007, hvor han får nedsat totalvægten og indtil 12. januar 2008 hvor den nye lov træder i kraft. Og Jensen kan herefter gøre status: Han har opnået et halvt års besparelse, altså halvdelen af 5.650 kr. = 2.825 kr. Men han har haft udgifter på 400 kr. til at få synet bilen. Og i sidste ende vil han altså alligevel have opnået en besparelse på 2.425 kr. ved at have fået foretaget nedvejningen.