Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Uartig patient

Klaus Kjøller: Hvis man bliver fejlbehandlet af en læge, kan man få erstatning af Patientforsikringen.

Klaus Kjøller Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Men hvis man er så uheldig, at lægens fumleri eller passivitet har været så ødelæggende, at man kun har fem år eller mindre tilbage, så nedsætter Patientforsikringen erstatningen med en tredjedel. For som bekendt har en død person jo ikke noget stort forbrug. Nu har Østre Landsret så klart underkendt denne praksis i en sag, hvor Patientforsikringen rutinemæssigt havde hugget 1,8 millioner kroner fra en 31-årig mor til to, som forventes at dø inden november, fordi læger desværre var kommet til at overse hendes symptomer. Men de garvede jurister i Patientforsikringen nægter fortsat at slippe slanterne til den fejlbehandlede kvinde. De har appelleret til Højesteret, hvor der er så lang kø, at sagen formentlig først afgøres efter kvindens død. »Det er beklageligt, men vi har fundet det nødvendigt at anke sagen«, siger Patientskadeankenævnsformand Jan Uffe Rasmussen til Politiken. Groft sagt indser, at hele problemet skyldes, at patienten er gået rettens vej i stedet for bare at dø artigt i stilhed.