Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Thornings Helle-kampagne

Klaus Kjøller
Læs mere
Fold sammen

Socialdemokraterne har haft succes med forårets Helle-kampagne, der begyndte med hendes indholdsløse, men følelsesstærke nytårstale. Helle har teoretisk alle muligheder som politiker: en køn, yngre blondine, som automatisk vækker opsigt i enhver forsamling af statsledere. Egentlig drømmer alle danskere om en statsminister med lidt glamour, som vi kan beundre i den politiske grødmasse af anonymiteter, trivialiteter og teknikaliteter. Helles problem har været, at hun virker kold og usikker, når hun tumler med lokale danske småproblemer som dagpenge. Hvis hun med kampagnen formår at udskifte den krampagtige, hakkende Ishøj-Helle med den fra EU importerede skudsikre glamour- og charme-Helle med det ekstra gear, så må Løkke efter næste valg genoptage sin karriere som Lille Lars, der egentlig aldrig forlod Græsted. Og Sass må vente med at springe ud som forfatter til »Den hemmelige socialdemokrat« og modtage velfortjent anerkendelse for sin ætsende Helle-satire.