Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Tegningepædagogik

Klaus Kjøller Fold sammen
Læs mere

Nu debatteres det blandt politikere og lærere, om man i skolerne bør vise eleverne Jyllands-Postens tegninger, når man underviser i Muhammed-affæren i 2005-6. Debatten afslører, at hverken lærere eller politikere har forstand på pædagogik og børnepsykologi. Det er unødvendigt og kan let virke søvndyssende at tvinge børn til at gøre iagttagelser og tolke billeder af en midaldrende, mørklødet, skægget mand i en skoletime under kommando af en spørgende skolelærer. Hvis læreren derimod med skælvende stemme erklærer, at hun ikke i timen tør vise nogle bestemte tegninger af en sådan mand af frygt for, at en religiøs galning vil myrde hende og sprænge skolen i luften, så vil alle eleverne uanset trosretning straks frivilligt og med stor iver og nysgerrighed helt af sig selv finde tegningerne på nettet på deres smartphones og tablets og suge dem til sig og aldrig glemme dem.