Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Sproglig akuthjælp

05DEBjeve-Klaus-Kjoeller-Gr.jpg
BMINTERN - Klaus Kjøller Groft
Læs mere
Fold sammen

Nu fortælles igen en rystende historie om en meningitisramt borger, som var ved at dø, fordi Akuttelefon 1813 fejlvurderede. Føler 1813 sig så sendt til tælling? Overhovedet ikke, for i stedet for almindelig sund fornuft, som bare siger, »Se nu at tage jer sammen!« så har 1813 et imponerende bureaukratisk sprog, man kan lave akuthjælp med, når alt går galt. En vicedirektør udtaler således majestætisk, at vi »nu går ind og laver en kerneårsagsanalyse for at finde ud af, hvorfor vi ikke får sendt en ambulance, da han ringer ind første gang«. Og at et af »læringspunkterne« fra en tidligere »kerneårsagsanalyse« netop var, at man »skal være særlig opmærksom på borgere, som ringer ind flere gange«. Groft sagt kræver, at 1813 straks dropper den sproglige akuthjælp til sig selv og i stedet bare hjælper borgerne.