Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Religionshistorikerens selvhad

Claes Kastholm Hansen Fold sammen
Læs mere

Religionshistorikeren Mikael Rothstein er ansat på Syddansk Universitet til at forske i religioner, men som enhver kan se af hans hyppige indlæg i navnlig Politiken, hader han religioner. Det sortner næppe af had for en arkæologs øjne, når han ser en flintøkse. En retshistoriker får næppe et apoplektisk anfald af raseri, hver gang han læser citatet fra Jyske Lovs fortale, som står skrevet over byretten i København. En matematiker har næppe viet sit liv til at indsamle og brænde alle verdens logaritmetabeller. Men Mikael Rothstein bekæmper religion, især kristendommen, med en intensitet, så det længe har stået som en gåde, hvorfor han ikke bare siger sin stilling op og skaber sig en karriere som fluesmækker-sælger. Men nu er gåden løst. I Politiken kritiserer han et værk – »50 ideer der ændrede verden«, redigeret af idéhistorikeren Hans-Jørgen Schanz – for, at det altovervejende skildrer verden ud fra Vestens tanketraditioner og således »er en bog om os selv, til os selv«. Ja, hvem skulle den ellers være til? Australiens aboriginals? Og hvorfor skulle den ikke være domineret af vestlige ideer, når verden er det? Rothstein lider simpelthen af had til sig selv og sin kultur. Derfor er han tvangsneurotisk bundet til hele tiden at bekæmpe den.