Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Ramadan og anden forretning

Ditlev Tamm: Det har givet anledning til kritisk omtale, at Danmarks Radio har valgt at deltage i fejringen af afslutningen på den muslimske fastemåned ramadan på en måde, der efter manges opfattelse ikke helt står i forhold til institutionens helt åbenbare nedprioritering af udsendelser, som har med kristendommen at gøre.

Ditlev Tamm Fold sammen
Læs mere

Kritikken tager udgangspunkt i en i dag helt forældet opfattelse af offentlige institutioners forpligtelser. DSB betyder Danske Statsbaner, men institutionen har for længst glemt alt om at yde danskerne nogen service, og på samme måde betyder navnet Danmarks Radio heller ikke, at radioen føler nogen særlig dansk forpligtelse. DSB og Danmarks Radio er forretninger, hvis værdimålestok ikke er kvalitet, men kvantitet i form af indtjening og flest mulige rejsende eller lyttere.

Den eneste forskel er, at DSB har opgivet kunderne, mens radioen faktisk med sit initiativ prøver at vise en åbenhed, der kan skabe goodwill hos en del af befolkningen og dermed de nye lyttere og seere, som nu engang er blevet institutionens målestok for kvalitet. Skulle nogen være i tvivl om, at vi ikke taler service, men forretning, så kig på de millionbeløb, som afgåede uduelige generaldirektører for de to virksomheder har taget med sig, når bestyrelserne omsider har bekvemmet sig til at skille sig af med dem.