Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Nordeas bondefanger

05DEBjeve-Edith-Thingstrup-.jpg
BMINTERN - Edith Thingstrup
Læs mere
Fold sammen

Hvis tøjkæden H&M hæver prisen på deres bluser med cirka fire kroner, kan 1,6 millioner fabriksarbejdere få råd til et bedre liv. Det foreslår Nordeas chef for bæredygtig finans, Sasja Beslik, ifølge BT. Prisen på en bluse er gennemsnitligt 132,50 kroner. Men hvis forbrugeren gider betale omkring 136,40 kroner – altså omkring fire kroner mere – kan personen, der har lavet blusen, få råd til mere.

Udsagnet vil måske undre læserne, som ved, at prisen på et stykke tøj handler om udbud og efterspørgsel og intet andet. Men Groft sagt aner et dybere rationale: Bankvirksomheden Nordea står selvfølgelig på spring til at hæve sine gebyrer (yderligere) på alt muligt, så vi arme kunder kan give Nordeas medarbejdere et bedre liv. Tænk, hvis alverdens kunder ville betale mere for alting!

PS. Nordeas bestyrelsesformand er den i øvrigt fornuftige Björn Wahlroos, som har udtalt, at »cirka 80 pct. af folk er idioter. I det mindste når det kommer til penge.« Det må være derfor, at hans virksomhed har ansat en chef for bæredygtig finans. Noget skal man jo kalde en bondefanger.