Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Nej, nej: Loud er på ingen måde en reklamesøjle - den er bare ikke kritisk

Peter Nedergaard. Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

Louderjournalistik

Peter Nedergaard

Loud har vundet de skatteyderbetalte millioner til den radiokanal, som Radio 24syv hidtil har haft. Loud har et andet koncept end 24syv. Der skal ikke være så meget åh så kritisk journalistik. I stedet skal der være masser af såkaldt konstruktiv journalistik.

Der skal satses på de positive nyheder. Samtidig skal en lang række samarbejdspartnere være med til at lave indhold til radioen: spillestedet Vega, Roskildefestivalen, Nationalmuseet blandt andet. Det kan vel ses i forlængelse af, at man satser på at fortælle de positive opbyggelige historier.

Kritiske røster ville måske tale om product placement, reklamesøjler og købt annoncering. Men det er jo netop de kritiske røster, som påstår den slags. Og louderjournalistik er som nævnt ikke kritisk.

Lars Møller. Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

Lars Møller

Man forstår godt, hvorfor Joachim B. Olsen (LA) røg ud af Folketinget ved sidste valg. Han havde simpelthen ikke den kapacitet som de nuværende folketingsmedlemmer har.

Groft sagt har flere gange hørt ham sige, at han ikke ville blande sig i detaljer. Hans opgave var at sørge for de store rammer, hvorefter embedsmænd, der havde forstand på detaljerne, kunne stoppe dem ind i den politiske ramme. Sådan foregår det heldigvis ikke længere. Nu sidder der folk, der kan både de store linjer og detaljerne.

F.eks. findes der folketingsmedlemmer, der indgående er inde i S-togenes køreplaner, udbud af radiostationer samt huslejestigninger. Det bedste er, at de er så kloge, at de uden problemer kan lovgive om detaljerne. Groft sagt har ikke lige nogle eksempler på de store linjer, men det kommer nok.