Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Mørkets specialister

Claes Kastholm Hansen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arkitektkonkurrencen om et nyt Frihedsmuseum er nu afgjort, og dommerkomiteen med kulturminister Marianne Jelved i spidsen har valgt et meget bogstaveligt projekt, hvor det meste ligger under jorden, fordi modstandsbevægelsen var en undergrundsbevægelse. De vindende arkitekter, Lundgaard og Tranberg, lover, at målet med byggeriet er at skabe en stemning af det illegale arbejde, en slags kælderstemning, en nedstigning til en underverden. Hvis man ønsker mørke om sagerne, er der ingen tvivl om, at man har valgt de rette arkitekter. Bare se Det Kgl. Teaters »Skuespilhuset«, som  de samme arkitekter stod for. Her er mørket i foyeren så fuldkomment, at teatergæster, der har aftalt at mødes her, ligefrem har måttet eftersøges af politiet, og inde i selve teatersalen er det lykkedes arkitekterne at skabe en undergrundsstemning, der i flere tilfælde har fået gæster til at falde over trapperne og brække arme og ben, så vi kan være sikre på, at Lundgaard og Tranberg vil formå at skabe et frihedsmuseum, der kan få gæsterne til at opleve på egen krop, at det var livsfarligt at færdes på gaderne dengang under besættelsen. Til lykke, Danmark.