Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Modeksperiment

Klaus Kjøller Fold sammen
Læs mere

En undersøgelse viser, at 18 pct. af danskere, der benytter public service-mediernes online-tilbud, har betalt for nyheder hos privatejede medier i løbet af det seneste år. Til sammenligning har kun 11 pct., der ikke bruger public service-medier på nettet, købt nyheder hos privatejede medier. Flere forskere tolker dette som et stærkt argument for, at DRs tilstedeværelse på nettet ikke ødelægger betalingslysten. Det lyder skørt, men man syntes jo også det lød skørt, dengang Galileo påstod, at Jorden bevægede sig. Det måtte afklares med eksperimenter. Derfor opstiller Groft sagt denne hypotese: Hvis DR.dk og TV2.dk tager betaling for deres netnyheder det næste år, så vil langt flere end 18 procent af disse mediers online-brugere betale for private onlinemedier. Teorien bag hypotesen er enkel: markedskræfterne. Når en gratis kopivare pludselig koster det samme som originalerne, så vil næsten 100 procent fravælge kopien og foretrække de originale produkter. Testen bør starte straks.