Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Lockoutens manipulation

Klaus Kjøller Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skolelærerpartiet de Radikale mister mange lærerstemmer på grund af lockouten. Stadig flere lærere indser altså, at de Radikales velkendte dyrkelse den fornuftige, magtfrie samtale som demokratiets fundament, er en virkelighedsfjern illusion, som kun lever i skole­stuernes velopdragne undervisning i demokrati. Enhver kan jo af denne lockout lære, at når regeringen og KL har al magten, så kan relativt afmægtige og pengeløse Bondo tale fornuft lige så tosset, han vil, uden det gør nogen forskel. Hele KLs lockoutcirkus handler om, at lærerne skal trynes, udelukkende fordi der ikke mere er råd til de privilegier, som de har skaffet sig. Men det lyder jo ikke så pænt – hvorfor man disker op med den ædle bortforklaring om, at det handler om at lære de sidste 16 procent at læse og regne. Men ingen forskning kan sandsynliggøre, at længere undervisning giver bedre resultater. Groft sagt håber, at lærerne vil lære af lockouten og gøre deres undervisning i demokrati mere realistisk og især undervise ungerne i magt og manipulation. Og kun undervise i rationel diskussion, som en art frynsegode.