Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Lektor-dilemma

Klaus Kjøller Fold sammen
Læs mere

Lektor Steen Laugesen Hansen mener, at »dovne og dumme« studerende ikke bør have ret til at evaluere undervisningen. Men prorektor Lykke Friis afviser, at universitetet har stor dumpeprocent og frafald. Og det er jo rigtigt. For alle sejl er sat til for at få alle igennem. Dovne og dumme studerende er der slet ikke råd til på et universitet i dag. Derfor er de ved dogme afskaffet. Det eneste problem i hele sagen er derfor, at en lektor siger offentligt, at en stor del af hans begyndende studerende ikke kan elementær brøk- og procentregning og derfor dumper. Den slags objektive, naturvidenskabelige kendsgerninger, som beskrives matematisk af forskere ude af takt med tidsånden, har tidligere ødelagt store religioners bærende dogmer om universet og menneskets tilblivelse. Så enten må universitetet nu tvinge lektoren til at afsværge sine ødelæggende kendsgerninger, eller også må det udstede et forbud mod al brug af brøk- og procentregning. Ellers kan det snart være slut med universitetet.