Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Kvalitet keder aldrig

06DEBKLAUS-KJ-LLER--104338.jpg
Klaus Kjøller Fold sammen
Læs mere

Ifølge en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø keder hver fjerde elev i folkeskolen sig tit. I de ældste klasser er det værre. På nogle skoler svarer helt op til 89 pct. af eleverne i 9. klasse, at de ofte keder sig. Det er altså ikke kun mobning og stress på grund af ræset om at ligne en succes på Facebook og Instagram, som plager dansk skoleungdom. Også kedsomhed terroriserer. En af forskerne bag undersøgelsen, Hans Henrik Knoop, udtaler til Jyllands-Posten: »Vi skal lære at tage kedsomheden alvorligt.« Groft sagt er enig. Mobning og stress er altid nedbrydende, men kedsomhed er opbyggelig. For kedsomhed er den eneste sikre målestok for mangel på kvalitet i kunst og i alt muligt andet. Kedelig kunst er dårlig kunst. Mere indviklet er det ikke, selv om der altid står en ekspert og forklarer genialiteten i selv en lort på dåse. Derfor er det yderst vigtigt, at børn i skolen lærer at værdsætte og udvikle deres fornemmelse for kedsomhed, f.eks. ved højlydt snorken.