Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Kulturtabet

Claes Kastholm Hansen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Berlingske Bøger forsøger avisens litteraturredaktør, Søren Kassebeer, med henvisning til genopdagelsen af den betydelige amerikanske forfatter John Williams at trøste læserne ved at hævde, at stor litteratur altid lever videre: »Også når dens lige så store forfattere er døde«. Det er sandt, men som sædvanlig må vi gøre en undtagelse for Danmark. I dette mærkelige land har de pædagogiske formyndere udrenset kulturarven til fordel for litterære nulliteter og popskvalder. Litteraturen er afhængig af det kendskab til den, som menneskene erhverver i folkeskolen og i gymnasiet. Et af Danmarks største bidrag til verdenslitteraturen er vores novellekunst fra Blicher til Klaus Rifbjerg og Sven Holm, og blandt de fineste i denne litterære kongerække er H.C. Branner og Martin A. Hansen, begge totalt glemt i det danske skolevæsen, skønt deres noveller kan læses og opleves af enhver med ubegrænset udbytte. Når det er lykkedes kulturhaderne bag undervisningssystemets læseplaner at udrydde ethvert kendskab til landets store litterære arv, har de realiseret deres pædagogiske vision: skabelsen af det forudsætningsløse menneske, hvis viden er på niveau med en dørs. Derfor hedder det også i folkelige kredse, der som regel er klogere end kulturhaderne, at man kan være dum som en dør.