Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
V-regeringen har bedt til sin kræmmergud og fået inspiration til det seneste gymnasieudspil. Ved at opløse humanistisk dannende fag som oldtidskundskab, religion og historie kan man bane vejen for generationer, der ikke ved noget, men til gengæld har kompetencer til at søge på nettet efter den korrekte måde at stave til »innovation«.
Udspillet får støtte fra formanden for Danske Gymnasier, som udtaler, at det er tip-top, at eleverne »opnår færdigheder, der matcher samfundets og arbejdsmarkedets omskiftelige behov. Vi skal sikre, at de unge uddannes til fremtiden og ikke fortiden.«
»Fremtiden« er altså ikke at vide noget synderligt om fortiden. Men det kan nu også have sine fordele. På den måde gøres eleverne ikke bekendt med alt det, de ikke ved. Den slags styrker selvtilliden, og selvtillid er som bekendt et must på kræmmermarkedet.