Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Hvis der fandtes en konkurrence for de mest brugerfjendtlige løsninger, ville Danmark vinde hver gang

Niels Jespersen. Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

Brugerfjendtlige løsninger

Niels Jespersen

Danmark er et land med elendig kundeservice, hvilket mærkes hele vejen fra den mindste kiosk og op til etaten. Vil man med den nye metro skal man huske at tjekke ud og i øvrigt pålægges et nyt gebyr og fra 2021 skal vi vænne os til at bruge to – eller måske endnu flere – postkasser, når vi vil læse mails fra det offentlige og virksomheder.

Molboløsningen er resultatet af et udbud til 202 millioner, som E-boks tabte til IT-selskabet Netcompany. Hensigten med den slags udbud er, at vi som borgere skal nyde det bedste af begge verdener: Statens troværdighed og stabilitet i kombination med markedets dynamik og lave priser.

I stedet får vi den værste kombi af gumpetungt bureaukrati og monopolkapitalisme. Hvis der fandtes en konkurrence for de mest brugerfjendtlige løsninger, ville Danmark vinde hver gang.

Svarene blæser i vinden

Peter Nedergaard

Peter Nedergaard. Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

Vindmølleindustrien er tilsyneladende utilfreds med, at der ikke er afsat skattekroner til vindmølleparker på det nye forslag til finanslov. Groft sagt undrer sig lidt.

Var der ikke noget med, at vindenergien var blevet en af de billigste energikilder? Har vi ikke hørt frasagn om, at nu kan der opføres vindmøller uden statstilskud? At det var slut med evig og altid at bede staten om hjælp, og at man med andre ord var blevet selvbærende?

Enten har man stukket folk blår i øjnene. Man er slet ikke rentable. Eller også kan man blot ikke nære sig for at få lidt ekstra af skatteborgernes penge sådan lidt af gammel vane. Vi kender ikke svarene. Findes de?