Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Helle på arbejde

Claes Kastholm Hansen
Læs mere
Fold sammen

Statsminister Helle Thorning-Schmidt indledte som bekendt valgkampen ved at sige »jeg« 37 gange i sin nytårstale, skønt hun så godt som ingen indflydelse har haft på den politik, regeringen har ført. Efterfølgende har det vist sig, at heller ikke nytårstalens talrige »jeg’er« har hun haft indflydelse på. Det hele er planlagt af Socialdemokratiets reklamefolk. I forgårs besøgte hun så Bilka i Ishøj som et led i reklamefolkenes plan om at bygge hende op som ikke alene en politisk leder, der bestemmer alt, men også som en politiker af folket. Både Politiken og Jyllands-Posten adlød reklamefolkenes planer og rapporterede generøst fra besøget. Det tjener Berlingske til ære, at avisen ikke hoppede på det nummer, men blot nævnte Bilka-besøget i en bisætning. Den britiske sociolog Anthony Giddens, der er europæiske socialdemokraters store inspiration, mener, at det moderne menneske ikke har en fast identitet, men hele tiden skaber en. Man skulle tro, at det var ham, der havde studeret Helle Thorning-Schmidt, og ikke Helle Thorning-Schmidts reklamefolk, der har studeret ham. I morgen vil vi nok se hende drikke øl af flasken med arbejderne i skurvognen. I overmorgen vil hun sikkert sidde på et plejehjem og nikke med de gamle. Og dagen efter vil hun fare rundt på en vuggestue og skifte ble på babyerne. Det er hårdt arbejde at opbygge ny identitet hele tiden. Dronningen burde give hende en fortjenstmedalje.