Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Groft sagt: #metoo's vugge stod på kroen i Gjøl

Hans Hauge. Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

#metoo i Hans Kirks »Fiskerne«

Hans Hauge

Hans Kirks kommunistiske og religionskritiske hovedværk »Fiskerne« er igen blevet aktuelt. Hans Kirk ville afkristne Danmark, og det er stort set lykkedes. Kirken og Kirk har fået Indre Mission udryddet, og Radikale Venstre står på prædikestolene og kalder sig grundtvigianske midtbanefolk. Så kom Sofie Linde. Hun er vor tids Tea Røn. Husk Tea Røn uden for kroen. Hvad så hun? Liderlige mænd der lagde hænderne på pigelår. Mænd der ikke ventede på samtykke. Mænd der forfulgte de søde bredhoftede bondepiger. Tea Røn var vidne til #metoo-kulturens vugge på kroen i Gjøl. Derfra bredte den sig ud i landet i takt med afkristningen og trængte ind i alle mediehuse og blev strukturel. Før i tiden var Tea latterlig. I dag foregangsperson.

Bent Blüdnikow. Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

David Trads krænker

Bent Blüdnikow
I DR havde man en debat om volden i Sverige. Gæst i studiet var journalist David Trads, som mente, at Rasmus Paludan krænker muslimer, og at det er Paludan, der var problemet, ikke svenske voldsmænd. Trads mente, at Paludan ikke burde have lov til at ytre sig, når han på den måde provokerer og krænker. Mon David Trads nogensinde tænker på, at den krænkelsesparathed kunne vendes mod ham selv? I sin tid som chefredaktør på Information beskyldte han den fine filosof og forhenværende spindoktor i Kirkeministeriet, Henrik Gade Jensen, for at være nazist. Og i samme avis hyldede Trads den cubanske revolution og revolutionshelten Che Guevara, der skød uskyldige ned under revolutionen. Mon ikke nogen kunne finde Trads krænkende og mene, at han skulle forbydes at ytre sig? For det er vel ikke sådan, at forbud mod ytringer kun gælder ekstremister som Paludan, men ikke ekstremister som Trads?