Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I Weekendavisens debat giver hr. Poul Erik Balle Varmose, Kgs. Nytorv, en levende beskrivelse af de udfordringer, det højteknologiske Rejsekort stiller ham overfor, når han skal besøge sin søn på Frederiksberg. Så vidt Groft sagt kan skønne, drejer det sig om en ekspedition på kun en halv snes kilometer. Men med Rejsekort antager den dimensioner som en nordpolsekspedition. Hr. Varmose skal checke ind fire gange, og hvis han glemmer at checke ud igen, får han en bøde. Processen forudsætter, at rejsekort-standerne virker, hvad de ofte ikke gør, og hvis han vil nå bestemmelsesstedet inden for en rimelig tid, forudsætter det også, at han kan nå at checke ind – hvad man ofte ikke kan – når han skifter bus eller tog. Med den gammeldags pap-teknologi, kaldet Klippekortet, skal man kun klippe én gang, hvorefter man kan slappe af og hengive sig til rejsens glæder. I netmagasinet Ingeniørens leder om samme fænomen står: »Dette medie (altså Ingeniøren) arbejder med den grundlæggende præmis, at ny teknologi kan og skal gøre verden bedre, end den er i dag«. Måske kunne man løse problemet ved simpelt hen at kalde Klippekortet for ny teknologi og kassere Rejsekort som forældet teknologi. Det er en win-win-situation: Rejsekortet kommer alligevel aldrig til at virke. Ingeniøren får opfyldt sin præmis. Og de rejsende bliver glade.