Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Bestået

Læs mere
Fold sammen

Lille fiktive Emil fik – igen i år – lov til at komme med i statsminister Helle Thorning- Schmidts åbningstale til Folketinget. Drengen Emil var det tænkte eksempel, der for nogle år siden skulle kende Pythagoras-læresætning. Som Thorning efterfølgende viste sig ikke at kende. »Til næste år går Emil i 9. klasse. Han skal til at tænke på sin fremtid,« fastslog statsministeren. Man forstår hende godt. Thorning må også snart begynde at tænke på sin fremtid, når tiden som statsminister lakker mod enden. Men tilbage til Emil. »Emil er god til mange praktiske ting. Han har hjulpet sin far med et bygge et udhus hjemme i haven,« sagde Thorning. Og levede med disse ord op til Kvinfo-feministernes mareridt: Påstanden om, at det er Emils far og Emil, der bygger udhus, ikke Emil og hans mor. Men Emil har også et rigtigt problem. »Vil han være tømrer, teknisk designer eller ingeniør?« Han burde måske være tømrer, mente Thorning tilsyneladende. Men han skal være en god tømrer. Derfor vil regeringen nu stille til adgangskrav til erhvervsskolerne om mindst 2 i gennemsnit i dansk og matematik ved de afsluttende prøver i folkeskolen. Det lyder som en fremragende ide midt i fraværet af ambitioner. Karakteren 2 er så lav, at selv en ikke-eksisterende person som Thornings lille Emil vil kunne bestå. Ja, mon ikke også Thorning ville kunne bestå, selv uden at kende til Pythagoras? Men det er lige meget. Man behøver ikke kende Pythagoras for at blive EU-kommissær. Man behøver bare vide, at grækerne skal have flere penge.