Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Almen forringelse

Peter Kurrild-Klitgaard Fold sammen
Læs mere

Regeringens forslag til gymnasiereform indeholder mange ting, der vil være med til at hæve fagligheden. Men politiske forslag fra Venstre har efterhånden udviklet en vis modus vivendi således, at alt, der er godt, partout skal eskorteres på vej af noget, der er værre. Så når man f.eks. vil indføre et snusfornuftigt krav om et karaktergennemsnit på 4 i dansk og matematik for overhovedet at kunne komme ind på gymnasiet, kommer det selvfølgelig samtidigt med et forslag om at afskaffe fagene religion og oldtidskundskab til fordel for en ”historisk-humanistisk faggruppe” med fælles eksamen. Man vil, hedder det, ”nytænke” almen dannelse, så der lægges større vægt på elevernes ”innovative, digitale og globale kompetencer” samt ”karrierekompetencer”. ”Jeg tror, vi kan skabe en masse synergi”, siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby i et herostratisk forsøg på at vinde OL-guld i disciplinen meningsløs ordflom. Hos Groft Sagt forstår vi lige så lidt af det hele, som ministeren formodentlig selv gør, men vi aner dog logikken og foreslår at tage skridtet fuldt ud: Lad os, nu vi er i gang, slå alle gymnasiefag sammen, til én stor ”faggruppe” med betegnelsen ”Alt”. Eksamenen kan meget vel være baseret på gruppearbejde med lidt multimedie-præsentation og med bonus for noget erhvervspraktik undervejs. Det vil uden tvivl give masser af synergi og kompetencer—og enhjørninge.