Grøn bølge i 2008

Næste år skal vi køre længere på literen end nogensinde i små, smarte og billige biler. Vi løfter sløret for 2008-kollektionerne fra Alfa til VW.

Foto: Scanpix

2008 bliver året, hvor omlægningen af registreringsafgiften for alvor slår igennem. Hvor fabrikkerne og importørerne justerer ind efter de nye spilleregler med flere små, lette og miljøvenlige personbiler end nogensinde før.

Hvor andelen af dieselbiler som i resten af Europa vil nærme sig 60 procent. Uden at vi bliver kvalt i dieselos, for stort set alle nye dieselmotorer vil være forsynet med partikelfilter.

Selv gulpladebilerne bliver mere stuerene. Dels fordi omlægningen har skræmt mange danskere ud af tørstige firehjulstrækkere, dels fordi afgiftsreglerne fra nytår belønner særligt nøjsomme varebiler.

2008 bliver også året, hvor den genopstandne Fiat 500 kan skabe en ny bølge af begejstring. Både for Fiat, men også for ideen om at eje sin egen bil.

Hele »iPod-generationen«, der ellers interesserer sig mere for miljø og globalisering og hellere surfer en tur på nettet end kører søndagstur, får her en bil, der matcher de unges spilledåse perfekt: Fiat 500 er nuttet, til at forstå og betale og udsender alle de rigtige livsstils-signaler. Den er oven i købet smart i hvid – iPod-farven, der får sit folkelige gennembrud i 2008. Til 150.000 kroner eller omtrent det halve af en hundedyr Mini, får vi endelig en klasseløs livsstilsbil, der vil ramme alle fra forstadsfruen til bilnørden lige der, hvor tegnebogen sidder, og som selv ikke BZere i gadekamp kan nænne at vælte om på taget. 2008 bliver også året, hvor konkurrencen på pris intensiveres. Sidst på året vil vi skimte discountprodukter fra Kina i horisonten, hvilket allerede har fået mange bilfabrikker til at speede udviklingen af egne billigbiler op. Et af modsvarene bliver et nyt mærke på det danske marked: Rumænske Dacia, der med gammel Renault-teknik i ny indpakning vil tage kampen op med både koreanere og kinesere. Paradoksalt nok kan 2008 også blive året, hvor discountmærket over dem alle, russiske Lada, endegyldigt forpasser chancen for comeback. I årevis har den danske importør lovet os en ny, Corsa-lignende Kalina, men det trækker ud i en grad, så bilen nu er så forældet, at både importør og bilkøbere formentlig gør klogt i at sige njet til Lada. Hvor ubarmhjertigt markedet er, ved man også noget om hos Ssangyong. Sydkoreanernes tunge firehjulstrækkere og klodsede campere var billige og solgte godt. Indtil afgiftsomlægningen stak en kæp i hjulet og i realiteten har sendt mærket ud af Danmark. Andre er parate til at tage over. Se her, hvad bilfabrikkerne fra Alfa til VW lokker med i 2008.

Alfa

Småt er hot. Også for Alfa, der til august barsler med en helt ny model, kaldet Junior. Teknisk baseres den på koncernkusinen Fiat Punto, men den skal tage kampen op med kompakte luksusbiler som Mini, Mercedes A og kommende babybiler fra Audi og BMW. Pris endnu ukendt, men et godt gæt begynder ved 220.000 kr.

Chrysler

Årets store nummer, bogstaveligt talt, er fjerde generation af rumfærgen Grand Voyager. Æggeformen afløses af kantet kummefryserdesign, der skal gøre pladsen endnu mere overdådig, mens fleksibiliteten forbedres fordi 2. og 3. sæderække kan vippes ned under gulvet. Vi krydser fingre for bedre crashsikkerhed end sidst. Priser fra 600.000 kr. på hvide plader fra marts. Samme måned smider Chrysler Sebring toppen og forvandles til Cabriolet. Allerede fra januar bliver der mulighed for at vælge 2,7 liters V6-motor til sedan-udgaven, der dermed får et tiltrængt skud vitaminer. Pris 480.000 kr. Samtidig får flyderen 300 C et facelift.

Jaguar

Når den ornamenterede S-type til marts afløses af den topmoderne XF, står meget - nogle vil sige alt – på spil for briterne. Fabrikken er på nippet til at blive solgt til indiske Tata, og med XF forsøger Jaguar sig for første gang i årtier med noget andet end nostalgisk retro. I stedet markerer XF, at Jaguar atter vil være på forkant med både teknik og design. Selv de obligatoriske indlæg af poleret træ kan fravælges! XF har 4,2 liters V8-motor med eller uden kompressor og alt fra elektronikkens overdrev, blandt andet en drejeknap som gearvælger i stedet for Jaguars berømte J-skiftekulisse. Priserne begynder på den dyre side af millionen.

Mercedes

De har travlt med beautyboksen i Stuttgart. I løbet af 2008 får både A- og B-klassen, SUVen M-klasse samt SLK, SL og CLS pudret næsen. Første reelle nyhed er sportscoupeen CLC til maj, der er baseret på den nye C-klasse, mens den firehjulstrukne VW Tiguan og BMW X3-udfordrer GLK indtager terrænet foran golfklubberne i løbet af efteråret. Også den er angiveligt baseret på teknik fra C-klassen, men ellers findes der hverken tekniske oplysninger eller priser.

Seat

Skoda Fabia er sluppet løs, og så kommer turen til koncernkusinen Seat Ibiza. Vi ser den formentlig til sommer – først som hatchback, muligvis senere som stationcar.