Nye ejere trækker stikket på kendt kaffebar

Danmarks største kaffekæde, Baresso, er snart fortid. Den tyske ejer, Jab Holdin­g, satser i stedet på den svenske kæde Espresso House, som skal overtag­e Baresso-caféerne og rulles ud i hele landet.

»Vi har bygget et godt fundament med et stærkt brand og en god kultur,« siger Nickolas Krabbe Bjerg, som fremover skal være direktør i Espresso House og ikke Baresso. Arkivfoto: Niels A. Olesen Fold sammen
Læs mere

Godt et år efter, at stifteren af Baresso Coffee, Kenneth Luciani, solgte sit hjerteblod, lukker den nye ejer, det tyske investeringsselskab Jab Holding, den danske kæde ned for at omlægge de 48 kaffebarer til den svenske kaffekæde Espresso House, som tyskerne købte sidste år samtidig med købet af Baresso.

Foruden at være Danmarks største kaffekæde er Baresso også landets ældste med 16 år på bagen, men ifølge Baressos administrerende direktør, Nickolas Krabbe Bjerg, har de danske forbrugere taget så godt imod Espresso Houses første kaffebarer i Danmark, at det giver økonomisk mening at lukke Baresso og køre videre med den svenske kæde alene.

»Vi har testet Espresso House i Danmark, og konceptet har fået en meget stærk entre på markedet,« siger Nickolas Krabbe Bjerg og nævner blandt andet, at kunderne har taget godt imod kædens frisklavede madvarer.

Men det er en »rigtig, rigtig svær øvelse«, som kaffedirektøren står overfor. Det mener Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, som følger detailhandlen og forbrugernes adfærd tæt.

»For Baresso, som umiddelbart har mange positive værdier i sin brandhistorie, skal det her gøres på en rigtig fin måde for at sikre, de ikke taber deres loyale kunder. Vi er vane­mennesker, og vi vælger det, vi kender,« siger Dorte Wimmer, som tilføjer, at »det er en øvelse, som godt kan få økonomiske konse­kvenser.«

Nickolas Krabbe Bjerg har været ansat i Baresso siden 2013 og fortsætter som administrerende direktør for Espresso House i Danmark. Ifølge direktøren vil kunderne ikke komme til at mærke meget til omlægningen, som kommer til at foregå over de næste to år. Kaffe­barerne beholder deres beliggenhed, og personalet bliver heller ikke skiftet ud, lover han.

»Vi har bygget et godt fundament med et stærkt brand og en god kultur blandt vores medarbejdere,« siger Nickolas Krabbe Bjerg med henvisning til Baressos flere end 600 medarbejdere, som nu skal omskoles til at betjene kunderne i det svenske koncept.

Espresso House adskiller sig fra Baresso ved blandt andet at have et større udbud af madvarer og brød fra eget bageri i Malmø.

Hjerteblod

En stor del af ledelsens overvejelser har ifølge Nickolas Krabbe Bjerg også været hensynet til ejerens ekspansionsambitioner.

Da Jab Holding købte Espresso House for angiveligt 1,9 milliarder kroner kroner forlød det, at planen var at gøre Expresso House til en kæde svarende til den succesfulde svenske modekoncern H&M.

»Det længere strategiske sigte er helt klart at åbne i lande uden for Norden,« siger Nickolas Krabbe Bjerg.

Indtil videre har Espresso House omkring 220 kaffebarer fordelt i Sverige, Norge, Finland og Danmark. I Danmark er det planen, at Espresso House åbner mere end 30 nye kaffebarer over hele landet over de næste par år.

Det vil skubbe yderligere til væksten på omsætningen, som sidste år steg med godt ti procent. Regnskabet for 2015 viste til gengæld et underskud på 4,6 millioner kroner, som forklares med engangsomkostninger i forbindelse med salget.

Det har ikke været muligt at interviewe Kenneth Luciani, da han er på vej til Italien. I en mail bakker stifteren diplomatisk beslutningen op, men tilføjer, at det er »personligt vemodigt«:

»Baresso Coffee er mit hjerteblod, og kæden træder nu ind i et nyt, stort kapitel,« skriver Kenneth Luciani.