Mens du sov: USA tager afstand til Huawei med den ene hånd og laver handelsaftaler med Kina med den anden

I denne uge mødes USA's finansminister med Kinas viepremierminister for at få afklaret spørgsmål i en handelsaftale mellem de to lande. Selv om bølgerne mellem de to parter går højt i øjeblikket forventer USA sig store resultater af de nyoptagne handelssamtaler.

FILES-US-MARKETS-WORLD
Mandag har den amerikanske anklagemyndighed meddelt, at den rejser tiltale i sagen om den kinesiske telegigant Huawei. USA beskylder blandt andet Huawei for at sælge udstyr til Iran i strid med USA's sanktioner. Foto: MANDEL NGAN / AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: MANDEL NGAN

Trods Huwai-sag forventer USA fremskridt i nye handelssamtaler med Kina

Onsdag indleder USA nye handelssamtaler med Kinas vicepremierminister, oplyser den amerikanske finansminister.

USA's finansminister, Steven Mnuchin mødes onsdag og torsdag med Kinas topforhandler vicepremierminister Liu He i Washington.

Et af emnerne i parternes drøftelser handler blandt andet om, hvordan man vil kontrollere at Kina overholder sin del af en evt. Fremtidig aftale. En kontrol som Kina også annerkender behovet for.

»Vi skal sikre os, at når vi får en aftale, så vil den også blive håndhævet,« siger Mnuchin på et pressemøde ifølge Ritzau.

Der er ellers spændinger i luften mellem USA og Kina efter den amerikanske myndighed har meddelt, at den rejser tiltale i sagen om den kinesiske telegigant Huawei. USA beskylder blandt andet Huawei for at sælge udstyr til Iran i strid med USA's sanktioner.

Trods uoverensstemmelser forventer USA dog “betydelige fremskridt” i de nyindledte forhandlinger med Kina.

USA's handelsminister, Wilbur Ross, understreger dog på et pressemøde, at anklagerne mod Huawei udelukkende er et retsligt anliggende, som er helt adskilt fra handelssamtalerne med Kina.

I løbet af de to forhandlingsdage skal den kinesiske vicepremierminister også mødes med USA's præsident, Donald Trump oplyser Reuters.

Trump har ellers varslet toldstigninger på kinesiske varer, hvis de to parter ikke får løst handelsstriden inden starten af marts. En stigning, der egentligt skulle være trådt i kraft allerede fra nytår.

Men Trump og Kinas præsident, Xi Jinping, blev i december enige om at give hinanden 90 dage til at forhandle sig frem til en løsning og dermed undgå en eskalering af det, der bliver kaldt handelskrigen mellem verdens to største økonomier.

USA har under Trump hævet toldbarrieren over for Kina flere gange. Kina har svaret igen på samme måde.

/ritzau/Reuters

Der er et lille flertal for at indføre en generel fartgrænse. Men 46-47 procent er imod. Foto: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/dpa usage worldwide Fold sammen
Læs mere
Foto: Patrick Pleul.

Tysk transportminister mener 130 km/t fartgrænse er mod sund fornuft

Tysk transportminister kalder forslag om fartgrænse på 130 kilometer i timen på landets motorveje for “imod al sund fornuft”.

En lækket rapport afslører at et udvalg nedsat af den tyske regering har set sig gale på farten på Tysklands motorveje. 130 kilometer i timen vil udvalget foreslå som ny fartgrænse på landets motorveje.

I dag er der kun en hastighedsgrænse på 30 procent af motorvejene, mens bilister frit kan trykke på speederen på resten af Tysklands berømte Autobahn. Selv om der dog ligger en anbefaling om kun at køre under 130 kilometer i timen.

Ifølge Ritzau viser flere nye meningsmålinger, at der er tæt løb mellem de tyskere der ønsker en fartgrænse og de, der er imod.

Den konservative transportminister, Andreas Scheuer, er imod en fartgrænse. I den tyske avis Bild er han citeret for at kalde det “imod al sund fornuft”.

»Hvis man vil køre 120 kilometer i timen, kan man køre 120 kilometer i timen. Hvis man vil køre hurtigere, kan man også gøre det. Hvad er meningen med, at staten på denne måde skal være barnepige,« siger han.

Også lederen af det kristendemokratiske regeringsparti CDU, Annegret Kramp-Karrenbauer kalder en fartgrænse at »straffe bilisterne«.

På for-siden af fartgrænsen står blandt andre chef for Tysklands politiforbund Michael Mertens, som mener at grænsen vil redde menneskeliv.

»I dette land er der nogle folk, der helt lovligt kører 200 eller 250 kilometer i timen. Helt ærligt, det er vanvittigt,« siger Mertens i avisen Süddeutsche Zeitung.

Regeringsudvalget ventes officielt at præsentere sine anbefalinger i marts.

Udvalgets opgave er at komme med forslag til, hvordan Tyskland kan gøre mere for klimaet. Man mener, at en fartgrænse vil sænke hastigheden og nedbringe forureningen fra benzin og diesel.

Over for nyhedsbureauet dpa understreger det tyske transportministerium, at indholdet af udvalgets rapport endnu ikke er blevet diskuteret i regeringen.

/ritzau/

Hodeidah er en afgørende by for konflikten i Yemen, fordi den fungerer som landets livline og giver adgang til Det Røde Hav. Foto: EPA/NAJEEB ALMAHBOOBI Fold sammen
Læs mere
Foto: NAJEEB ALMAHBOOBI.

FN-chef peger på dansk generalmajor til toppost i Yemen

Den danske generalmajor Michael Anker Lollesgaard skal ifølge FN’s topchef Guterres stå i spidsen for 75 observatører under fredsaftale i Hodeida.

FN's generalsekretær, António Guterres, har peget på den danske generalmajor Michael Anker Lollesgaard til at stå i spidsen for 75 FN-observatører, der overvåger en fredsaftale i den afgørende havneby Hodeida i det krigshærgede Yemen.

Det skriver nyhedsbureauet AFP, der henviser til anonyme diplomatkilder ifølge Ritzau.

Generalmajoren afløser dermed den hollandske general Patrick Cammaerts, som efter kun en måned på posten har meddelt, at han går på pension. Hvorfor Patrick Cammaert har valgt at trække sig fra stillingen er uvidst.

»Så vidt vi ved, så har han bare valgt at træde tilbage, fordi han har sagt, at han ikke ville gøre det (passe jobbet som leder for observatørgruppen, red.) i ret lang tid,« sagde en topembedsmand i FN ifølge Reuters i sidste uge.

Kandidaturet er ifølge AFP's kilder blevet indstillet til FN's Sikkerhedsråd, der har 48 timer til at afvise eller godkende Lollesgaard til posten. Hvis sikekrhedsrådet giver grønt lys skal Michael Anker Lollesgaard rapportere til FN's udsending i Yemen, Martin Griffiths.

Det er ikke første gang den danske generalmajor har at gøre med denne type missioner. Michael Anker Lollesgaard ledte en fredsmission i Mali tilbage i 2015 og 2016.

Fredsaftalen i Yemen blev indgået mellem den saudiarabisk-støttede regering og houthierne under et møde i Sverige i sidste måned.

Den er i vid udstrækning blevet overholdt, selv om der er blevet meldt om sporadiske konfrontationer under våbenhvilen.

Fredsaftalen har foreløbig forhindret den helt store konfrontation i Hodeida.

En stor andel af landets eksporterede varer og nødhjælp ankommer til netop Hodeida.

Derfor er kystbyen en vigtig livline for millioner af yemenitter, der sulter under borgerkrigen.
/ritzau/