Endnu tre stemmer, der tilsammen står bag nogle af musikhistoriens smukkeste harmonier, har sluttet sig til koret af Spotify-kritikere.
Crosby, Stills & Nash meddelte tirsdag, at også de vil kræve deres musik fjernet fra streamingtjenesten i protest mod, hvad de ser som misinformation om pandemien i den populære podcast »The Joe Rogan Experience«.
Spotify har købt rettighederne til podcasten og dens bagkatalog for anslået 100 millioner dollar, og den kontroversielle tidligere stand up-komiker er et af tjenestens vigtigste aktiver på det amerikanske marked.
Men de seneste dage har en række fremtrædende musikere sagt fra.
Neil Young var den første til at annoncere, at hvis Spotify vil holde sin platform åben for vaccinemodstandere, ja, så kan de ikke samtidig have klassikere som »Harvest Moon«, »Helpless« og »Hey Hey, My My« liggende.
Siden har andre musikalske sværvægtere som Joni Mitchell og Nils Lofgren fulgt trop. Og nu får Young altså også følgeskab af de øvrige medlemmer af sit oprindelige band.
Aktier faldt 18 procent
»Vi støtter Neil og er enige med ham i, at Spotifys Joe Rogan-podcast spreder farlig misinformation,« skriver David Crosby, Stephen Stills og Graham Nash i en fælles erklæring og fortsætter:
»Selvom vi værdsætter alternative synspunkter, vil vi ikke have vores musik liggende på en platform, som vel vidende spreder misinformation under en global pandemi, som har dødelige konsekvenser.«
Spotify har i forsøg på at lægge låg på konflikten meddelt, at podcasts eller andet materiale, der omhandler pandemien, vil blive udstyret med henvisninger til information fra sundhedsmyndighederne.
Onsdag måtte tjenesten imidlertid meddele, at den ikke forventer at kunne leve op til sine økonomiske vækstmål for 2022.
Det fik i første omgang Spotify-aktierne til at falde med 18 procent.
Den svenske topchef Daniel Ek erkender, at balladen omkring »The Joe Rogan Experience« udgør en »læreproces«.
Men han fastslår overfor Reuters, at tjenesten er klar til at tage udfordringen op og allerede har taget fat på opgaven med at moderere sit indhold.
»Vi har grebet ind over for mere end 20.000 podcasts, siden pandemien begyndte,« forsikrer han.