Kan du huske MH370-flyet fra Malaysia, der forsvandt? Nu er der ildevarslende nyt

Verdens største flymysterium er måske kommet et skridt tættere på en opklaring. Ny forskning peger på, at piloten, der fløj det forsvundne MH370 fra Malaysia, nøje havde planlagt flyets forsvinding.

De ulykkelige familiemedlemmer af passagerer ombord på Malaysia Airlines Flight MH370 græd, da de var samlet for at bede ved Yonghegong Lama-templet i Beijing 8. september 2014 på halvårsdagen for flyets forsvinding. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Kyung-Hoon/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Siden Malaysia Airlines Flight 370 i 2014 sporløst forsvandt, har det været et mysterium.

Nu peger nye spor på, at Zaharie Ahmad Shah, piloten der fløj flyet, nøje havde planlagt flyets rute, så han kunne undgå at efterlade sig spor om ruten, inden flyet forsvandt i Det Indiske Ocean.

Det konkluderer luftfartsingeniør Richard Godfrey i en ny rapport, skriver The Daily Mail.

Allerede i 2019 kunne The Atlantic rapportere, at venner af piloten hævdede, han var »ensom og trist« og blev anset for at være »klinisk deprimeret«. Det bidrog til teorien om, at flyets forsvinding var en del af en selvmordsmission.

De nye oplysninger bakker op om den teori og forklarer desuden, hvordan Zaharie Ahmad Shah, der var kendt som værende en af Malaysias bedste piloter, kunne skjule flyets forsvinding.

Godfrey har kortlagt flyets endelige rute ved hjælp af et avanceret globalt radiosystem, der kan spore og registrere fly.

Det er hans teori, at piloten brugte såkaldte waypoints til at navigere på »uofficielle flyveveje«, der ikke kunne spores. På den måde kunne piloten undgå at blive opdaget på sin rute og skjule sin selvmordsmission.

»Piloten undgik at give en klar idé om, hvor han var på vej hen ved ofte at skifte kurs,« skriver Richard Godfrey i sin nye rapport.

Flysimulator

MH370-flyet forsvandt 8. marts 2014 fra radarskærmen på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Flyet forlod sin rute et sted over Det Sydkinesiske Hav mellem Malaysia og Vietnam. Her tog det pludselig en skarp drejning tilbage over Malaysia, forbi Penang over Malaccastrædet og videre ud over Det Indiske Ocean, hvor det siden forsvandt. Alle 239 mennesker ombord er meldt omkomne.

Satellitdata viser, at flyet styrtdykkede ned i havets overflade med en sådan fart, at der formentligt har været nogen i live i cockpittet til at hjælpe det på vej.

»Flyvevejen virker godt planlagt og undgår kommercielle flyruter. Piloten ser ikke ud til at have været bekymret over brændstofforbruget. Det betydelige antal ændringer i rute og hastighed antyder, at der var en aktiv pilot under flyvningen,« konkluderer Godfrey.

Tidligere oplysninger bakker op om Godfreys teori, da det er kommet frem, at Zaharie Ahmad Shah havde en flysimulator derhjemme. Han skulle én gang have brugte den til at flyve den rute, han fløj, den dag flyet forsvandt, da han i simulatoren fløj nord om Indonesien og så stik mod syd over Det Indiske Ocean, indtil han efter flere timer løb tør for brændstof, har FBI tidligere afsløret.

Malaysiske efterforskere har afvist den simulerede flyrute som bevis for, at Zaharie Ahmad Shah skulle have stået bag MH370s forsvinding. Den var blot én af hundredvis af simulerede flyruter, som piloten havde taget derhjemme, mente de.

På trods af flere års eftersøgning og efterforskning er vraget efter flyet aldrig fundet. Små rester fra flyet er siden blev fundet i havene tæt ved Mauritius, Madagaskar, Tanzania og Sydafrika.