I Japan vil myndighederne have unge til at drikke mere

Den japanske regering har lanceret en ny kampagne, der samler to ting, som de fleste lande gerne holder adskilt: Unge og alkohol.

Japan opfordrer i en ny kampagne landets unge til at drikke mere for at sætte skub i økonomien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Taketo Oishi/AP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens de fleste lande ville hilse mådehold med alkohol blandt unge varmt velkommen, er Japan på vej den modsatte vej.

Den japanske regering har netop lanceret en noget atypisk kampagne, der skal sætte skub i økonomien.

Og den inkluderer unge og alkohol.

De japanske unge drikker nemlig mindre alkohol end deres forældre.

Og det har skabt et problem. Det nedadgående indtag af alkohol har resulteret i et fald i skatteindtægter. Det skal der nu laves om på.

En ny kampagne med navnet Sake Viva! – inspireret af den traditionel japansk risvin sake – skal puste nyt liv i populariteten af alkoholiske drikkevarer.

Kampagnen tager form som en landsdækkende konkurrence, som landets skattestyrelse står i spidsen for.

I konkurrencen skal japanere mellem 20 og 39 år komme med ideer til, hvordan de kan få et større alkoholforbrug – hvilket således kan give økonomien et boost.

Vinderen af konkurrencen er den med den bedste forretningsplan, skriver den japanske skattestyrelse på kampagnehjemmesiden.

Deltagerne opfordres desuden til at udforske salgsmetoder ved hjælp af metaverset – fremtidens internet.

Afgifter på alkohol udgjorde 1,7 procent af Japans samlede skatteindtægter i 2020, hvilket er et markant fald. I 2011 udgjorde det tre procent og i 1980 fem procent.

Skatteindtægterne på alkohol tog i 2020 det største fald i 31 år, skriver The Japan Times.

Et atypisk budskab

Kampagnen vækker opsigt set i lyset af landets historie.

Japan har længe haft den højeste selvmordsrate i den moderne verden. Men i løbet af de seneste ti år har landet haft stor succes med at reducere selvmordsraten.

Men så kom coronapandemien.

Og for første gang i over et årti steg selvmordsraten igen i 2020.

Vold i hjemmet er også et stort problem. I 2021 modtog politiet 83.042 høringsanmodninger vedrørende vold i hjemmet – et rekordhøjt antal i mindst to årtier, skriver The Japan Times.

Derfor er det for mange overraskende, at den japanske regering nu opfordrer unge til at drikke mere.

Jo højere en promille, desto større tab af hæmninger. Det er en af de dokumenterede effekter af alkohols påvirkning på mennesker.

Ifølge internationale medier har reaktionerne på regeringens alkoholkampagne været blandede. Kritikere mener, at regeringen ikke bør fremme en usund vane og ikke tager hensyn til personer, der kæmper med et alkoholmisbrug.

Det japanske sundhedsministerium har da også et håb.

Ifølge The Guardian håber sundhedsministeriet, at kampagnen også minder folk om at drikke ansvarligt – og kun »den passende mængde alkohol«.