Finansfolkenes fleecetrøjer er blevet en politisk kampplads

Er banker og kapitalfonde blevet efterladt ude i kulden af Patagonia? Noget kunne tyde på, at den kendte producent af fritidstøj og campingudstyr valgte at trække sig fra samarbejdet med de finansielle selskaber for at redde sit eget brand.

db
Fleece-vesten som er blevet et billede på den mere afslappet stil i finansverdenen efter nedturen i 2008, men nu vil det amerikanske tøjfirma Patagonia ikke være med mere. Her er det fra TV-serie Billions, hvor de ansatte ofte ses i fleeceveste. Fold sammen
Læs mere
Foto: HBO Nordic/Showtime

Den store fleece-skandale i 2019 begyndte som så mange andre nyhedshistorier med et tweet. Og med skandale mener vi opstandelsen over, at Patagonia - producent af fritidstøj - tilsyneladende havde vendt ryggen til Wall Street og Silicon Valley ved at nægte at fremstille flere fleece-veste med firmanavne på.

Binna Kim, der er direktør i et PR-firma, skrev som den første: »Nyhed - @Patagonia har lige meddelt os, at de ikke længere vil lave veste med firmanavne til finansielle selskaber.«

I stedet ville Patagonia tilsyneladende holde sig til at samarbejde med selskaber, der er certificeret på områderne miljø, arbejdsmiljø og social ansvarlighed samt selskaber, der er medlem af organiationen One Percent For the Planet. De fleste læsere ignorerede imidlertid den del af budskabet og konkluderede, som et svar lød, at »denne nyhed er den bundvending, som vil udløse den næste krise«.

Der verserede rygter om, at der var tale om en aprilsnar, men den tanke skød Binna Kim hurtigt ned. Inden man kunne nå at sige »fusioner og overtagelser«, cirkulerede den ene skadefro kommentar efter den anden på internettet, og Patagonia blev fremstillet som den hovedrystende forældre, der fælder dom over moralsk korrupte pengemænd.

Den generelle følelse var: Okay, så bankfolkene blev ikke retsforfulgt dengang efter finanskrisen. Og de ser også ud til at klare frisag nu - og det samme gør i øvrigt IT-branchen, selv om dens topfolk er landet i det varme sæde. Men i det mindste bliver de nu dømt af modedomstolen!

Det holder ikke helt

Kunne det virkelig være sandt? Det skulle vise sig ikke at holde hele vejen.

Her er ordene fra Corley Kenna, kommunikationschef i Patagonia: »Adskillige kunder og pressefolk har spurgt os, om vi har ændret politik i forhold til gruppesalg - og om vi er i færd med at 'efterlade nogle brødre ude i kulden'. Hverken brødre, søstre, mødre eller fædre behøver at fryse. Vi fortsætter med at sælge til andre selskaber og organisationer, der har været loyale kunder i kort eller lang tid - herunder også dem, der køber veste med deres egne firmanavne ved siden af vores.«

Så ændringen vil kun berøre nye kunder, og fremadrettet vil det - i hvert fald i Patagonias forestilling - handle mere om at støtte selskaber, som deler Patagonias egne værdier, end at diskriminere mod selskaber, som ikke gør.

Også verdens rigeste mand, Amazon-stifteren Jeff Bezos, er ret glad for en ærmeløs fleece- eller termojakke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Drew Angerer/Getty/Ritzau Scanpix.

Det betyder imidlertid ikke, at postyret er ligegyldigt. Det er bare sådan, at nyheden egentlig ikke afslører en eller anden skummel beslutning fra Patagonias side, men snarere viser, hvor udfordret den finansielle verdens omdømme er i offentligheden. De er stadig skurkene i vores forestillingsverden, og hver gang de lider et eller andet tilbageslag - og det kan være så betydningsløst som i deres beklædning - bliver det modtaget med skadefryd.

Kendt fra TV-serier

Her er sagaen, som den har foldet sig ud indtil videre.

Som det vil være kendt for enhver, der ser TV-serier som »Billions« eller »Silicon Valley« eller kender nogen, som arbejder for en hedgefond eller kapitalfond, er fleece-veste med firmanavn blevet den nye baseballkasket i det 21. århundrede. Altså primært inden for den finansielle sektor.

Da Casual Friday blev et almindeligt fænomen på arbejdsmarkedet, og den nye finansbranche forsøgte at markere sig lidt i forhold til den gamle bankverden, blev dette stykke klassisk klatreudstyr den nye jakke: Den var mere cool og smart - et visuelt budskab om, at man kunne få tingene til at ske. Stilen har da også fået mindst én konto på Instagram - @midtownuniform - som rummer en guds velsignelse af billeder, hvor finansfolk drysser rundt i fleece-veste.

Ledelsen delte dem ud til de ansatte, til klienter og snart sagt hvem som helst. Og selv om mange forskellige firmaer som for eksempel The North Face laver fleece-veste, så blev Patagonias veste hurtigt kulturens »blå æske fra Tiffany«, som Jeffrey Leeds fra Leeds Equity Partners siger: Det var det umiddelbart genkendelige visuelle tegn på elitestatus. En del af dette skyldes formentlig det dobbelte logo: Patagonias navn på den ene side, finanselskabets på den anden.

Patagonia blev så tæt forbundet med finansbranchens standarduniform, at en morsom sjæl på internettet tilbød et »Venturekapital Begyndersæt« til $499 - ca. 3.300 kroner.

Men sidste år besluttede Patagonia at ændre sin formålserklæring fra det relativt lange »at fremstille det bedste produkt, ikke forårsage unødvendig skade, bruge virksomheden til at inspirere og skabe løsninger på miljøkrisen« til det mere kontante og direkte »vi driver forretning for at redde vores klode«.

Dødsstødet til fleecen

Som følge af denne ændring begyndte hver enkelt produktsektor at overveje, om deres politik flugtede med den nye formålserklæring. Og her mente Patagonias Corporate Sales Program - altså afdelingen, som sælger en gros til andre virksomheder - at den måske begik en fejl ved at handle med produkter med det dobbelte logo. Folkene hos Patagonia har traditionelt været varsom med, hvilke brancher de samarbejdede med: De har for eksempel længe undgået olie og gas, metaller og minedrift.

Beslutningen om at være mere kræsne, når det gjaldt partnere i fleece-veste, er på mange måder en naturlig konsekvens af firmaets seneste beslutninger: Lige fra kampagnen imod Trump-regeringens bestræbelser på at reducere omfanget af beskyttede områder i USA, til at give sine ti millioner dollar i skattelettelser videre til almennyttige organisationer.

Mens alt dette udspandt sig, holdt Patagonias stifter Yvon Chouinard en tale på et møde i Portland, Oregon. »Livet er langt enklere, hvis du bryder reglerne end hvis du forsøger at tilpasse dig dem,« sagde han. »Hvis du opfinder dit eget spil, kan du altid være en vinder.«

Alt dette rejser det vigtigste omend symbolske spørgsmål, som er kommet ud af kontroversen: Kan dette være dødsstødet for finansbranchens kærlighedsaffære med fleece-vesten?

Oversættelse: Lars Rosenkvist