Når det regnede med bomber fra himlen, vidste Taleban godt, hvem de skulle skyde skylden på.
Selvom det afghanske militær de seneste uger viste sig at være en skyggehær, så var der én ting, der fungerede: Flyvevåbnet.
Indtil torsdag-fredag i forrige uge var de små grå kampfly og helikoptere fra flyvevåbnet den afghanske regerings sidste trumfkort i kampen mod de fremrykkende talebanere. Men lørdag og søndag skete der pludseligt noget, som ændrede billedet totalt.
Alt så normalt ud, da en række fly begyndte at lette fra deres baser i Kabul og det nordlige Afghanistan. Det skete drypvis, nogle lettede allerede fredag, andre lørdag og søndag. Men i stedet for at sætte kursen mod områdets store byer, hvor Talebans styrker havde samlet sig, satte flyene kursen mod nord, væk fra kampene og væk fra Afghanistan.
Nu står det klart, at det, der var i gang, var en slags koordineret masseafhopning.
Piloterne i flyvevåbnet, som var en absolut hovedfjende for Taleban, vidste, at de ville stå først i rækken, hvis Taleban overtog magten og gik i gang med at hævne sig. Fra tidligere vidste de, at Taleban slår gamle fjender og deres familier ihjel for at sikre sig, at hævnen er hård nok.
I dag ved vi meget mere om, hvad der faktisk skete med de afghanske fly og helikoptere. For satellitbilleder fortæller en helt usædvanlig historie.
En fyldt lufthavn
Indtil sidste weekend var lufthavnen i byen Termez i Usbekistan, som ligger nord for Afghanistan, nærmest tom.
Men i løbet af weekenden blev lufthavnens parkeringspladser til fly hurtigt fyldt op. I dag viser satellitbillederne, at der står 46 fly og helikoptere på jorden, alle fra det afghanske luftvåben.
Blandt flyene er små fly af typen Super-Tucano, som USA har leveret til Afghanistan, til brug mod mål på jorden. Der står også større tomotors Cessna-fly, som både har sensorer til at overvåge bevægelser på jorden og selv kan affyre blandt andet raketter. Og så står der flere typer helikoptere, herunder amerikanskproducerede Black Hawk helikoptere, som ligner dem USA og Danmark benytter.
Det har vist sig, blandt andet beskrevet via en meddelelse, som Usbekistan lagde ud tidligere på ugen, at der kan have været indgået en slags frit lejde for de afghanske fly og piloter til at flygte. Det betød, at Usbekistan havde egne kampfly i luften for at eskortere de afghanske fly, da de overskred grænsen.

Men selvom de mange fly landede i lufthavnen i Termez, så skete det tilsyneladende ikke uden problemer. Der florerer således rygter om, at et usbekisk fly skal have skudt et afghansk fly ned. Andre rygter, der kom senere, går på, at to fly stødte sammen i luften.
Sikkert er det, at de afghanske piloter havde koordineret flugten, for at så mange som muligt kunne slippe ud af landet med deres fly. Om flugten omfatter deres familier vides endnu ikke.
Drabene som rystede piloterne
Hvis nogen var i tvivl om, at det var blodig alvor at være soldat, officer eller pilot i det afghanske flyvevåben, så behøver man bare læse beretningerne fra månederne, som førte op til Afghanistans fald til Taleban.
Dastagir Zamaray var major i det afghanske flyvevåben og central i flyvevåbnets indsats mod de fremrykkende Taleban-styrker.
Den 41-årige pilot var helt klar over, at han var en hadet person blandt talebanerne, som igen og igen blev hårdt ramt, når flyvevåbnets fly slog til.
I snart mange måneder havde Dastagir Zamaray set, hvordan flere af hans kolleger var blevet skudt under mystiske omstændigheder, og Reuters har beskrevet, hvordan han var blevet så bekymret for sin og sin families sikkerhed, at han i sommeren 2021 havde besluttet at flytte til et – mente han – mere sikkert sted i Kabul.

Så han lavede en aftale med en ejendomsmægler, som han var tryg ved, som skulle sælge hans bolig. Snart meldte en køber sig, og Dastagir Zamaray aftalte at møde op på ejendomsmæglerens kontor.
Vel fremme var mødet dårligt gået i gang, før en fremmed trådte ind på kontoret, skød ejendomsmægleren og så rettede pistolen mod Dastagir Zamaray. Den 41-årige officer forsøgte desperat at få fat i sit tjenestevåben, men blev skudt og døde i sin 14-årige søns arme.
Tilbage i juli beskrev afghanske regeringskilder ifølge Reuters, at i hvert fald syv piloter fra flyvevåbnet var blevet likvideret. Om Taleban har likvideret yderligere piloter siden vides ikke.
En enorm bunke efterladenskaber
Selvom Taleban ikke får fornøjelsen af alle de op mod 250 fly og helikoptere, som siges at være i det afghanske flyvevåben, så bliver der ikke mangel på avanceret udstyr fremover.
For lynkrigen, hvor den afghanske hær i stor stil klappede sammen uden kamp, har efterladt en række intakte militære baser og depoter, som indeholder intakt udstyr, som talebanerne vel kun kunne drømme om at få fingre i. Og helt frem til kollapset, fortsatte USA og Nato med at levere udstyr og ammunition.
De amerikanske myndigheder har tidligere fortalt, at man i løbet af de 20 år, hvor man har været aktive i Afghanistan, har overført udstyr til Afghanistans hær for i hvert fald 83 milliarder dollar. Og selvom meget er blevet brugt og ødelagt under den mange årige indsats, så viser billederne fra de efterladte militære lejre, at der er efterladt store mængder udstyr, alt fra rifler over pansrede Humwee-køretøjer til avancerede droner.
Den afghanske hær har således fået leveret 8.500 Humwee-jeeps, heraf mange pansrede. Man har også fået leveret flere hundrede større pansrede og minesikre køretøjer. Når det gælder rifler og håndvåben, så har USA overført flere end 100.000 M-16 rifler og nyere udgaver til afghanerne.
Det er i sig selv ikke det store problem for USA og Nato-landene. Så er det værre med blandt andet de Scan-Eagle droner, som Taleban nu stolt fremviser på billeder fra blandt andet Herat.

Og selvom det ikke er sikkert, at Taleban selv kan bruge dronerne til det store, så spekuleres der i, at andre stater, for eksempel Kina, kan være interesseret i at splitte de amerikanske droner i atomer for at lære, hvad de kan.
»Vi har selvsagt ikke det komplette overblik over, hvad der er sket med det militære udstyr. Men en betydelig mængder ser ud til at være faldet i hænderne på Taleban,« bekræftede USAs nationale sikkerhedsrådgiver, Jake Sullivan på en pressekonference forleden.