22 Mærsk-skibe påvirket af trafikproppen i Suez-kanalen – rederiet sender nu skibe syd om Afrika

Et containerskib på tværs af en af verdens absolut vigtigste søveje giver store problemer for de mange skibe, der nu må vente muligvis op til flere uger på gennemsejling. Mærsk har set sig nødsaget til at sende foreløbig to skibe syd om Afrika.

De egyptiske myndigheder forsøger at frigøre det store containerskib, der har sat sig fast i Suez-kanalen – indtil videre uden held. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maxmar Technologies
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den store søfarer Ferdinand Magellan ville formentlig bagatellisere det som et mindre problem. Ikke desto mindre har det 400-meter lange containerskib, som har lagt sig på tværs af den menneskeskabte Suez-kanal, skabt store problemer. De mange skibe på den hurtigste sørute mellem Asien og Europa kan ikke komme nogen vegne.

22 Mærsk-skibe er indtil videre påvirket af den blokerede Suez-kanal, hvor containerskibet »Ever Given« er stødt på grund og spærrer for gennemsejling.

»Vi overvåger nøje udviklingen,« skriver rederivirksomheden Mærsk i en meddelelse fredag.

Den alternative søvej fra Asien til Europa går syd om Afrika.

»Jo længere tid det tager at få skibet fri, jo større er risikoen for, at vi vil se alvorlige flaskehalse i havne i Nordeuropa,« skriver Mærsk.

Indtil videre har rederigiganten omdirigeret to skibe til at sejle syd om Afrika. Det sker for at »afbøde virkningen« af den massive trafikprop.

Årligt sejler 25.000 skibe gennem Suez-kanalen, der blev indviet i 1869.

Det fastklemte containerskib kan koste den globale handel værdier for mellem 37 og 63 milliarder kroner om ugen, vurderer den internationale forsikringsgigant Allianz.

Meldinger fra Egypten lyder, at det kan tage op til flere uger, før skibet er bragt fri. Flere rederier har som Mærsk valgt at sende skibe den lange vej syd om Afrika. En tur, der vurderes at øge den samlede transporttid med fem til seks dage.

Den blokerede handelsvej gør det vanskeligt for den europæiske detailhandel at få nye varer. Blandt andet har møbelgiganten IKEA, den britiske elektronikforhandler Dixons Carphone og det hollandske selskab Blokker, der sælger husholdningsprodukter, varer om bord på det fastklemte containerskib.

Det over 400 meter lange containerskib er fyldt til randen med containere. Varerne ombord må forbrugere i Europa nu se langt efter, idet det kan tage uger, før skibet er fri. Fold sammen
Læs mere
Foto: Khaled Elfiqi/Ritzau Scanpix.

IKEA har 110 containere om bord og er i færd med at undersøge, hvor mange yderligere containere selskabet har på andre skibe, der venter på at kunne sejle igennem kanalen. Berlingske har uden held forsøgt at få en kommentar fra IKEA.

Forsinkelserne skaber også problemer for 20 skibe, der sejler med levende dyr som geder og får. Ejerne af dyrene frygter at løbe tør for mad og vand til dyrene, før de når frem, skriver The Guardian.