Fra ESP til ESC

Større udbredelse af elektronisk antiskrid skal redde liv første skridt er et nyt navn.

Nye biler bugner af tekniske nyskabelser, der ofte forkortes med tre bogstaver. Vi nævner i flæng ABS, BAS, TMC, SRS, PDC, MP3, FSI og CBC. Listen er lige så lang, som forkortelserne desværre er sort snak for de fleste forbrugere.

Ikke desto mindre står bogstaverne ofte for landvindinger, der gør bilerne bedre og ikke mindst sikrere at køre i. Især tidens vigtigste forkortelse ESP - Electronic Stability Programme eller elektronisk antiskrid på mere mundret dansk.

ESP er en overbygning på de blokeringsfrie ABS-bremser, der holder bilen på ret kurs ved at bremse et eller flere hjul, hvis bilen skrider ud.

Herhjemme har der været så stor fokus på ESP, at udbredelsen af det »elektroniske støttehjul« er den højeste i EU: 77 procent af alle nye biler, der sælges herhjemme, er udstyret med ESP.

Godt nyt for trafiksikkerheden for adskillige undersøgelser påviser, at ESP redder liv. Under normale forhold reducerer elektronisk antiskrid risikoen for ulykker med dødelig udgang med 20 procent - er vejen glat stiger effekten til 40 procent.

Derfor vil EU og crashtestorganisationen Euro NCAP nu have flere medlemslande til at følge Danmarks gode eksempel ved at lancere kampagnen »Vælg ESC«.

Som om der ikke var rigeligt i forvejen, kommer her altså endnu en forkortelse. Mens vi herhjemme har vænnet os til betegnelsen ESP, ønsker EU og Euro NCAP at bruge betegnelsen ESC - Electronic Stability Control eller Elektronisk Stabilitets Kontrol på dansk. Dels er det en anelse mere forståeligt, dels er ESP i dag et varemærke for Mercedes og den tyske industrigigant Bosch, der har været med til at udvikle ESP.

Her i avisen vil vi også fremover skifte det velkendte ESP ud med den fælleseuropæiske betegnelse ESC. Til gengæld lover vi at skåne læserne for diverse bilfabrikkers egne betegnelser som VDC, DSC, PSM, ASC osv.