Fornuft betaler sig

Sådan begrænses bilens værditab mest muligt.

Lille, beskeden, sølvfarvet, blottet for udstyr og billig i indkøb. Sådan ville Joakim von Ands drømmebil se ud. Nok ville den stadig koste supergnieren mange penge at køre i, men lavere driftsomkostninger og især værditab ville være svært at hitte i Andeby og omegn.

Netop værditabet kan holdes i ave ved at tænke på tilsyneladende ubetydelige detaljer og træffe de rigtige valg, fortæller bilpriser.dk's prisanalytiker Niels Grøftehauge. Han har disse råd til bilkøbere, der vil holde værditabet på et absolut minimum:

Pynt som læderindtræk, alufælge og spoilere er dyrt, men indbringer stort set ikke en krone, når bilen skal sælges. Aircondition forventes i mellemstore og dyre biler, men i minier kan det næsten være et minus, fordi fem-seks år gamle ac-anlæg ofte kræver kostbar service. Esp-antiskrid bør du vælge for din egen sikkerheds skyld. Med tiden vil brugtmarkedet også efterspørge det.

Sølv, sort og grå er sikre kulører, når bilen skal sælges igen. Kun Ferrari og billige minier må være røde - luksusbiler, der ligner kæmpe postkasser, er nærmest usælgelige. Hvid er ved at være moderne igen, men pas på: Hvad der glimter flot i sydfransk sol, ligner snarere en kummefryser i dansk gråvejr og straffes med højt værditab.

Stationcars og mpv'ere er næsten lige så gode som penge i banken: Der er altid en familie, der har brug for plads til junior, bleer og barnevogn. Fem-dørs hatchbacks med stor bagklap er også væsentligt bedre end tre-dørs ditto. Sedaner med udvendigt bagagerum er efterhånden lige så moderne som islandske trøjer og piberygning og taber notorisk mest i værdi.

Indtil nu har dieselbiler været en sikker investering - trods heftige merpriser. Mindre forskel på benzin- og dieselprisen har dog indskrænket fordelen, ligesom boomende udbud på brugtmarkedet har øget dieselbilers værditab. Afskrivningen for de to motortyper er omtrent ens i dag, men driftsøkonomisk har diesel fortsat et lille forspring. Køb kun diesel, hvis du kører mange kilometer.

Brug penge på at rustbeskytte din bil fra ny. Selv moderne biler kan ruste, og har den røde fare fået fat, styrtdykker din bil i værdi. 3000 kroner til ekstra rustbeskyttelse beskytter din investering på lang sigt.