Ford skifter stil – igen

Der er svingdør i garderobeskabet hos Ford.

Ford Kuga, som vi ser til foråret, er Fords hidtil mest gennemførte eksempel på såkaldt kinetisk design. Og et af de sidste. Allerede om seks år skifter Ford stil igen. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Ifølge branchebladet Automotive News vil mærket med den blå oval nu atter til at gennemføre et totalt hamskifte. Dermed ligner Ford efterhånden bilernes svar på en modebevidst teenager, der ikke kan åbne et modeblad uden efterfølgende at skifte hele garderoben ud.

I begyndelsen af firserne chokerede Ford med den dengang science fiction-agtige Sierra. Få år senere blev den afløst af anderledes forsigtige Mondeo i world car design, der skulle slå lige godt an i Oregon og Odense. Med der var større forskel på amerikansk og europæiske smag end Ford regnede med, så den designstrategi døde med den første Mondeo.

Midthalvfemsernes mest omdiskuterede facelift, topmodellen Scorpio med den aparte torskemund og bagdel som en flodhest, springer vi nådigt over, men det efterfølgende New Edge design, der gjorde Ford skarpere end nogensinde, var interessant.

New Edge var dog knapt lanceret med den første Focus, før Ford selv blev træt af det, og derfor nu og under stor ståhej er ved at indføre såkaldt kinetisk formsprog på samtlige modeller.

Men selv om det markedsføres som Fords svar på autoarkitektur a la Pininfarina, er også de kinetiske linier snart yt: Allerede i 2014 - om seks år - skal det afløses af endnu et forsøg på verdensdesign, der skal smelte Europas kinetic sammen med USA’s bold American til ét formsprog, der skal give Fordvogne verden over et stærkt og fælles udtryk, beretter Automotive News.