Forbrugerrådet kritiserer udspil fra forsikringsselskaber

Forbrugerrådet havde hellere set en ordning, der ikke var frivillig. Ordningen kan gøre det svært for forbrugerne at sammenligne, mener rådet.

Det er på høje tid, at pensionsbranchen udviser lidt mere åbenhed om forbrugernes reelle omkostninger ved pensionsopsparingen, mener Forbrugerrådet, som dog frygter at forbrugerne er lige vidt, fordi pensionsbranchens nye udspil om åbenhed er frivilligt for selskaberne.

Forbrugerrådets økonom Carsten Holdum kalder pensionsbranchens nye udspil om fælles retningslinjer for omkostningstal "et skridt i den rigtige retning", men han frygter, at det alligevel i sidste ende bliver svært for forbrugerne at sammenligne selskaberne.

- Det her er en henstilling og ikke et pålæg. Det står selskaberne frit for, om de vil bruge det, og hvordan de vil bruge det. Det åbner jo for, at de kan bruge det på forskellig vis, og dermed bliver det svært at sammenligne. Først ved implementeringen vil det vise sig, om det bliver let at anvende, siger Carsten Holdum.

Han vil holde branchen fast på, at forbrugerne skal have nogle konkrete nøgletal at forholde sig til, så det bliver let at få et overblik over, hvilke selskaber der tager sig bedst betalt for at forvalte pensionen.

/ritzau/