Fodboldbraget alligevel på vej til flere TV-seere

Yousee, TeliaStofa og Viasat tæt på at bøje sig for den folkelige opstand fra de fodboldgale danske hjem.

EM-kvalifikationen i Gruppe F vil blive husket for, at den endte i en skandale. Kampen blev afbrudt ved stillingen 3-3, og Sverige blev tilkendt sejren, efter at en tilskuer løb ind på banen og overfaldt dommeren. Nu er der heldigvis udsigt til, at det meste af fodbold-Danmark alligevel kan opleve et nyt møde mellem Danmark og arvefjenden lørdag den 6. juni og påny se Christian Poulsen i hård kamp om bolden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech Andersen
At danskerne stadig interesserer sig for deres fodboldlandshold, burde stå klart for enhver efter de seneste ugers hidsige debat om udekampen mod Sverige, der bliver vist på digitalt TV.

Nu tyder alt på, at også danskere uden en digital modtagerboks får mulighed for at se de rød-hvide fodbolddrenge kæmpe for nationens ære den 6. juni.

Overfor Berlingske Business oplyser adm. direktør for Yousee Niels Breining at man i øjeblikket undersøger, om det er praktisk muligt at ændre den oprindelige beslutning, der reserverede fodboldkampen til de digitale TV-kunder.

»Al omtalen og balladen om den her kamp har overrasket os, og nu er vi der, hvor vi overvejer, om vi ikke har opnået den omtale, vi skulle. Vi er forbi 11. time, og hvis vi overhovedet skal nå at ændre beslutningen, er det nu. Vi er positive over for ideen og har derfor sat os sammen for at se, om det er praktisk muligt,« siger Niels Breining.

Politisk opmærksomhed
Der har rejst sig noget, der minder om en folkelig opstand, siden Business.dk for snart tre uger siden kunne fortælle, at Viasat, TeilaStofa, TDC TV og Yousee var gået sammen om at købe kampen og kun ville vise den til deres digitale kunder.

Mens alle Viasats kunder er digitale, er det kun en lille del af seerne hos kabel-TV-udbyderne Yousee og TeliaStofa, der har investeret i en digital modtagerboks og en digital TV-pakke.

Både kulturministeren og statsministeren har måttet svare på, hvordan man kan tillade, at en begivenhed af så stor national interesse bliver vist til så begrænset et antal kunder.

Nu overvejer Yousee og TeliaStofa at gøre kampen tilgængelig for alle deres kunder, og dermed vil hovedparten af de danske husstande kunne modtage signalet fra den svenske grønsvær. Der er dog en række problemer, som skal løses de kommende dage, før at fodboldbraget kommer bredt ud.

»Det er selvfølgelig svag kommunikation overfor vores kunder, at vi først siger det ene og så det andet, ligesom der allerede er nogle, der har købt en digital boks for at kunne se kampen,« siger Niels Breining og peger på, at man også allerede har indgået aftaler med en række værtshuse og barer om at vise kampen.

Ikke på DR eller TV 2
»Endelig skal vi finde ud af, hvor og hvordan vi skal vise kampen. En mulig løsning er at vise den på vores infokanaler, som alle kunder har adgang til, ligesom vi kan lægge den på TV 3 Puls, der også er i vores grundpakke,« siger Niels Breining, der afviser, at man vil give kampen til DR eller TV 2.

Han understreger, at TV-distributørernes udgangspunkt for at købe kampen var en vurdering af, at den med 85 pct. sikkerhed ikke var blevet købt af andre.

»Derfor ville vi bruge kampen til at skabe opmærksomhed om vores digitale tilbud og samtidig gøre det muligt for mange danskere at se kampen. Enten hos dem selv eller hos venner og familie med digitalt TV. Det har aldrig været intensionen at generere folk, tværtimod. Og vi valgte jo heller ikke at lægge kampen ud som pay per view,« siger Niels Breining.

 
Fik du læst:

Verdens bedste fodboldklubber

Her er verdens bedst betalte fodboldstjerner

Hvad kører fodboldstjerner i?